[eng] Air transport constitutes a key socio-technical infrastructure of modern society with worldwide
economic and environmental implications. Motivated by the success of applying a complex network
approach to many real-world systems, several studies have analysed the structure and dynamics
of air transport systems under this paradigm. In most models, nodes represent airports and a
link is added between two nodes whenever a flight exists between both airports, constituting the
so-called airport networks. Nevertheless, aircraft usually cannot fly using the most direct route,
but are instead confined to flying along airways or pre-defined routes, which simplifies the task of
maintaining safe separation between them. While these air routes constitute the backbone of air
transport with a clear network structure, they have seldom been analysed from a complex network
perspective.
First, the aim of this project is to analyse the evolution of the topology of these air route networks,
using a real data set covering the European airspace from 2015 to 2018. In particular, we perform
both a descriptive analysis of the time evolution of certain metrics as well as an inference study on
the possible reasons behind the creation/deletion of some airways.
Second, this work includes an analysis of the resilience and vulnerability of such networks by
analysing disturbances that affect single links and entire geographic areas. The former gives us
some insight into the consequences of closing or partially modifying a certain air route. The latter is
analysed by de-activating all the links that fall in a certain region that may be affected by extreme
weather or other circumstances.
[spa] El transport aeri constitueix una infraestructura de caràcter sociotècnic clau per a la societat actual,
amb implicacions econòmiques i mediambientals a escala mundial. Motivats per l’èxit obtingut
en utilitzar el camp de les xarxes complexes a molts sistemes del món real, diversos estudis han
analitzat l’estructura i la dinàmica dels sistemes de transport aeri sota aquest paradigma. En la
majoria de models, els nodes representen aeroports i s’afegeix un enllaç entre dos nodes quan
existeix un vol entre ambdós aeroports, constituint les anomenades xarxes aeroportuàries. No
obstant això, els avions normalment no poden volar utilitzant la ruta més directa, sinó que es veuen
limitats a volar per corredors aeris o rutes predeterminades, cosa que simplifica la tasca de mantenir
una distància de seguretat entre ells. Mentre que aquestes rutes aèries constitueixen la columna
vertebral del transport aeri amb una clara estructura de xarxa, rarament s’han analitzat des de la
perspectiva de xarxa complexa.
En primer lloc, l’objectiu d’aquest projecte és analitzar l’evolució de la topologia d’aquestes xarxes
de rutes aèries, utilitzant una base de dades real que cobreix l’espai aeri europeu des de 2015 fins
a 2018. En particular, portem a terme tant un anàlisi descriptiu de l’evolució temporal de certes
mètriques com un estudi d’inferència sobre les possibles raons darrere la creació/eliminació d’alguns
corredors aeris.
En segon lloc, aquest treball inclou un anàlisi de la resiliència i la vulnerabilitat d’aquestes xarxes
mitjançant l’anàlisi d’interrupcions que afecten determinats enllaços i àrees geogràfiques senceres.
El primer cas ens donarà una visió de les conseqüències de tancar o modificar parcialment una
determinada ruta aèria. El segon cas l’analitzarem desactivant tots els enllaços que cauen en una
determinada regió que es pogués veure afectada per condicions climàtiques extremes o altres
circumstàncies.