[cat] En els darrers anys s'han produït una sèrie de canvis tecnològics que han donat lloc al fet de
que es parli d'un nou model social conegut com a “Societat de la informació”, del qual va
sorgir la“Administració electrònica”. (Araguàs,2012)
Les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) són un conjunt d'eines i dispositius que
tenen un paper fonamental en la societat de la informació, han suposat un gran avanç i una
transformació en la societat, especialment en la forma en què les persones es relacionen
entre si, així com amb les Administracions públiques (AAPP). Les TIC han canviat la manera en
què es duen a terme una àmplia gamma d'activitats, fent possible l'automatització de moltes
funcions, així com un augment de la productivitat i eficiència en diversos àmbits, entre els
quals es troba l'administratiu.
En la relació entre les AAPP i els administrats (ciutadans) existeixen una sèrie de “barreres”,
principalment són l'espai i temps: és a dir, la distància que separa la llar dels ciutadans de les
seus de les Administracions i el temps que els administrats han de dedicar per a dur a terme
gestions administratives; des d'un primer desplaçament per una consulta inicial fins els
següents trasllats en les diverses fases dels procediments, suposant la dedicació d'un cert
temps tal i com assenyala l'Exposició de motius de la llei 3/2007. Aquestes barreres no tenen
raó de ser en l'actualitat ja que les TICS permeten aproximar l'Administració al saló de les
famílies, als despatxos dels treballadors i a les seus de les empreses. Tot això,sense necessitat
de sol·licitar cita prèvia, de desplaçaments o esperes, facilitant la relació administracióadministrat, especialment a ciutadans que per motius laborals o geogràfics no podien acudir
a les oficines de les Administracions.
D'altra banda, aquesta “aproximació” de l'Administració al ciutadà suposa abandonar el tòpic
de considerar els tràmits administratius com una pesada burocràcia i posar fi al conegut “Torni
vostè demà”. Per tant, podem dir que les TIC són una magnífica oportunitat per acostar
l'Administració a la ciutadania.
A més, les TIC són un gran aliat per a l'Administració ja que ofereixen grans possibilitats, des
de la simplificació administrativa fins a l'automatització d'algunes funcions desenvolupades
per funcionaris, la qual cosa suposa (teòricament) una menor necessitat de treballadors
públics i conseqüentment un major estalvi i una major eficiència d´acord amb el principi
d´eficàcia proclamat a l´article (art.) 103 de la “Constitució Espanyola de 1978” (CE), en relació
a les AAPP.
En aquest nou escenari, les Administracions han incorporat les TIC al seu funcionament amb
l'objectiu d'aprofitar les seves grans oportunitats i al llarg del present treball analitzarem
alguns indicadors sobre si ho han aconseguit.