[cat] L’actual model econòmic de l’illa de Mallorca es troba especialitzat en el sector
terciari i més especialment en el turisme, aquest es troba poc diversificat i molt estacionalitzat
en els mesos d’estiu. Aquesta economia ha conduït a una situació de saturació amb diversos
àmbits, ja sigui de recursos naturals, d’infraestructures, d’oferta d’habitatges… Per tal de
pal·liar tots els impactes territorials, mediambientals i socials que aquest model provoca i a
més tractar de diversificar l’oferta turística i l’ocupació laboral a diferents sectors, s’han creat
una sèrie de mesures des del Govern de les Illes Balears per reduir aquests impactes al mínim
possible. Entre altres mesures es troben els Impostos finalistes del Consorci Balear
d’Allotjament i l’Impost de Turisme Sostenible.
La fragilitat econòmica que té l’illa de Mallorca causada per la poca diversificació del
model, va provocar que la pandèmia de la COVID-19 i les mesures sanitàries presses per
garantir la seguretat de totes i tots, com són entre d’altres el tancament de fronteres i la
reducció de mobilitat nacional, provoqués un any 2020 de crisi econòmica a l’illa. Al mateix
2020 la Unió Europea va llançar en l’àmbit europeu els fons Next Generation EU per tal de
pal·liar els efectes de la pandemia i reactivar l’economia a la regió europea.
El present treball té l'objectiu de recopilar tots els projectes finançats per l’ITS, el
CBAT i els Fons Next Generation EU, fer una cartografia i classificar els projectes depenent
la tipologia d’aquests per poder respondre a la hipòtesi de si gran part d’aquests fons van
destinats a projectes de les ZTM. Els resultats mostren com la distribució dels projectes és
heterogènia al llarg de l’illa i tan sols el 16,8% del total dels pressuposts d’aquest fons van
destinats a les ZTM.