[cat] El cançoner popular forma part del patrimoni històric i reflecteix les bases de la cultura.
Al llarg de la història s’ha utilitzat com a recurs educatiu i avui en dia encara hi és
present a les escoles. Però, quins missatges transmeten les lletres d’aquestes
cançons? La dona està representada de forma equitativa respecte a l’home així com ho
exigeix la nova llei d’educació i els Objectius de Desenvolupament Sostenible sobre
igualtat de gènere? Per esclarir els interrogants es va fer una recerca sobre estudis
existents relacionats. Seguidament, es va recopilar una mostra de 21 cançons populars
usades a les escoles de l’entorn pròxim, l’illa de Menorca. Es va analitzar el contingut
dels textos del recull mitjançant una metodologia mixta. Es van examinar les variants
de gènere dels personatges, denominació que se’ls atribueix, paper i rol que
desenvolupen, accions que realitzen, i les seves característiques físiques i
psicològiques. Com era d’esperar, els resultats demostren que en el cançoner escolar,
la figura femenina es mostra com a inferior respecte la masculina. Apareix amb menor
freqüència i els papers són, amb diferència, molt menys rellevants.
A la darrera part de l’estudi s’exposa una proposta didàctica relacionada amb la
temàtica. Consisteix en aprofitar les pautes seguides en aquest treball per tal que
l’alumnat de primària pugui aplicar-les dins l’aula. La proposta és multicompetencial i
engloba àrees com música, llengüa i matemàtiques. Es desperta la mirada crítica dels
infants i se’ls dona la oportunitat d’extreure les seves pròpies conclusions.
Utilitzar les cançons populars tenint en compte una perspectiva de gènere, ajudarà a
avançar cap a una societat més inclusiva i equitativa. En contraposició, no contemplar
aquesta mirada crítica, promou que els estereotips de gènere, que tant limiten a
tothom, perdurin en el temps a través del currículum ocult.
[eng] Popular songs are part of the historical heritage and reflect the foundations of culture.
Throughout history they have been used as an educational resource and are still
present in schools today. But what messages do the lyrics of these songs convey? Are
women equally represented with respect to men, as the new education law and the
Sustainable Development Goals on gender equality require? To answer these
questions, an investigation was carried out into related existing studies. A sample of 21
popular songs used in schools on the island of Menorca was collected. The content of
the texts in the collection was analyzed using a mixed methodology. Characters’
gender, the denomination attributed to them, the role they played, actions performedby
the characters of each gender and their physical and psychological characteristics were
all examined. As expected, the results show that in popular school songs, the female
figure is shown to be inferior to that of the male. She appears less frequently and her
roles are by far less relevant.
In the last part of the study, there is a didactic proposal on the subject matter covered.
Students from primary education can conduct a similar investigation, drawing their own
conclusions. The proposal is multicompetential and includes areas such as music,
language and mathematics.
Viewing popular songs from a gender perspective will help move towards a more
inclusive and equitable society. On the contrary, not looking at this with a critical eye
continues to promote damaging gender stereotypes, and helps them persist through a
hidden curriculum.