[cat] Aquest treball final de grau pretén fer una proposta didàctica sobre la
biblioteca d’aula i el foment de la lectura a l’aula de cinc anys. En primer lloc, m’he
plantejat els objectius específics necessaris per aconseguir l’objectiu general. Per aquest
motiu he fet observacions directes en vuit escoles diferents de l’illa de Mallorca (previ
contacte amb el director del centre), m’he entrevistat tant amb mestres com amb equips
directius, he fet un recull fotogràfic d’allò que m’ha semblat més interessant i rellevant, he
consultat molts d’articles educatius (alguns que fan referència a la part més física, com
l’espai, i d’altres que es centren més en la dinamització de la lectura), n’he rebutjat d’altres
que no m’aportaven res nou.
Una vegada analitzada i extreta tota la informació de les fonts abans esmentades (punts
forts, punts febles, comparatives), he començat amb el disseny de la meva proposta. En
primer lloc, he dissenyat l’espai físic tenint en compte tots els aspectes rellevants sobre la
ubicació, el mobiliari, l’entrada de llum, el renou… En segon lloc, he fet la proposta del
material imprescindible segons el moment de l’any, el projecte que estiguem fent… així
com l’organització, les normes… Finalment, he seleccionat un ampli ventall d’activitats per
desenvolupar-hi, donant importància a l’infant, a les famílies, al centre, al poble, en
definitiva, a tota la comunitat educativa. Vull destacar la figura del mestre/a com a element
essencial, conductor i coordinador de tot aquest projecte, que també pot actuar com a model
lector per als infants, nexe amb les famílies.
Aconseguir que un infant agafi gust per la lectura és tot un repte i s’ha de començar a
treballar des de l’educació infantil, amb la col·laboració indispensable de famílies i mestres.
És el camí cap a l’èxit.
[eng] This final thesis consists of a general didactic proposal, the creation
of a classroom library for five-year-olds in the wider context of promoting reading. The
specific tasks necessary to achieve this began with direct observation at several primary
schools in Mallorca (after contacting the head of the centre). I also interviewed teachers and
management teams. I created a photographic account of those of my observations which I
found most interesting and relevant to the general objective. I have also consulted many
academic articles relevant to the project (some refered more physical part, sush as space,
and others that focus more on the dynamisation of reading), I rejected articles which I felt
had nothing to contribute to my particular task.
Once I had analyzed and extracted the information from these sources (determining
strengths, weaknesses and making comparisons), I began a discussion of my proposal. Firstly I designed the physical space, taking into account location, furniture, light entry, the
noise. Then I considered the central material, according to the time of the year, the project
we are doing… as well as the organisation, the rules. Finally I selected a wide range of
activities to develop, giving importance to the child, their families, the school, even the
village itself, in short, the whole educational community. I would like to highlight the figure
of the teacher as an essential element, conductor and coordinator of this whole project, who
can also act as a reading model for the childre, and a link with the families.
Getting a child to take a liking to reading is a challenge and we have to start working on it
from early childhood education, with the indispensable collaboration of families and
teachers. This is the path to success.