[cat] El Treball de Final de Grau es centra en una proposta de millora per dur a terme una prevenció
dels trastorns del llenguatge i la comunicació a través de l’acompanyament i l’estimulació del
llenguatge en l’ambient d’aprenentatge de menjalletres dels mitjans en el CEIP Molí d’en
Xema. En el primer cicle d’educació primària, majoritàriament la dimensió del llenguatge més
afectada és la forma. La morfosintaxi és un component que ajuda a l’adquisició de la
gramàtica i la lectoescriptura. És per això, que he profunditzat més en la prevenció de la
competència morfosintàctica receptiva i expressiva. A partir de l’acompanyament i intervenció
majoritàriament d’aquest component es pretén que tots els alumnes, sobretot els alumnes
amb trastorns del llenguatge i la comunicació, millorin la seva comprensió i expressió oral. Hi
ha propostes de millora que són generals i poden ser efectives en tots els ambients
d’aprenentatge i d’altres que són específiques per l’ambient de menjalletres dels mitjans. Per
elaborar aquesta proposta de prevenció, s’ha dissenyat, reorganitzat i adequat el material i
les propostes per facilitar l’aprenentatge multinivell i d’aquesta manera cobrir les necessitats
dels alumnes amb l’àrea del llenguatge afectada.
[eng] The Final Degree Project focuses on a proposal for improvement to carry out a prevention of
language and communication disorders through the accompaniment and stimulation of
language in the learning environment of media literacy. In the first cycle of primary education
at CEIP Molí d'en Xema, the most affected language dimension is form. Morphosyntax is a
component that helps in the acquisition of grammar and literacy. For this reason, I have delved
more deeply into the prevention of receptive and expressive morphosyntactic competence.
From the accompaniment and intervention in this component, it is intended that all students,
especially students with language and communication disorders, improve their
comprehension and oral expression. There are improvement proposals that are general and
can be effective in all learning environments and others that are specific to the media literacy
environment. In order to I elaborate this prevention proposal, the material and proposals have
been designed, reorganized and adapted to facilitate multilevel learning and thus meet the
needs of students with affected language area.