[cat] El sistema educatiu actual està en un procés de canvi i transformació, encaminat a l’educació
inclusiva com a plantejament que garanteix la presència, la participació i el progrés de tot
l'alumnat. Els centres d’educació especial i les aules UEECO són el punt de mira d’alguns
educadors a causa del seu enfocament que es basen en la segregació i la integració. El present
estudi ha relacionat el concepte de necessitats educatives especials, el d’educació inclusiva i
les aules especials, per valorar les aules UEECO des d’una mirada inclusiva. Mitjançant una
revisió exhaustiva de la literatura referida a l’estat de la qüestió, es conclou que les aules
especials no garanteixen la presència i la participació total dels infants amb NEE greus i
permanents dins aules ordinàries. A més, s’ha verificat que la formació docent, el disseny
universal de l’aprenentatge i la docència compartida són estratègies clau per avançar cap a
una educació inclusiva de qualitat. Aleshores, és important lluitar per desenvolupar cultures,
polítiques i pràctiques inclusives en el sistema educatiu actual.
[eng] The current education system is undergoing a process of change and transformation, aimed at
inclusive education as an approach that guarantees the presence, participation and progress of
all students. Special education centers and special education classrooms are targeted by some
educators because of their segregation and integration approach. The present study has
related the concept of special educational needs, inclusive education and special classrooms,
to value UEECO classrooms from an inclusive perspective. A comprehensive review of the
literature on the status of the issue concludes that special classrooms do not guarantee the
total presence and participation of children with serious and permanent SEN in ordinary
classrooms. In addition, teacher training, universal design of learning and shared teaching
have been verified as key strategies to move towards quality inclusive education. So it is
important to strive to develop inclusive cultures, policies and practices in today’s education
system.