[cat] El present treball se centra a investigar sobre la interconnexió entre el nou paradigma de
l’educació ambiental per al decreixement i la metodologia del treball en xarxa per al
desenvolupament comunitari. Pretén facilitar la creació d’iniciatives amb aquestes
característiques mitjançant un recull d’orientacions metodològiques. Aquest és el resultat de
la recerca entre el coneixement teòric i l’anàlisi de 12 experiències rellevants (6 en l’àmbit
estatal i 6 en l’àmbit autonòmic de les Illes Balears). Mitjançant aquesta anàlisi es conclou en
la importància de certs elements clau d’aquestes iniciatives, com ara la participació i la
iniciativa ciutadana, el sentiment de pertinença, l’autogovernança, els espais d’aprenentatge
cooperatiu, l’horitzontalitat, la dinamització i la visió global-local; per tal de construir
comunitats conscienciades i corresponsables en la necessitat d’actuar cap a un canvi integral i
ecosocial.
[eng] This research centers on exploring the interconnection between the new paradigm of
environmental education for degrowth and the methodology of collaborative networking for
community development. It aims to facilitate the creation of initiatives with these
characteristics through a collection of methodological guidelines. This is the result of
research between theoretical knowledge and the analysis of 12 relevant experiences (6 at the
national level and 6 at the regional level of Balearic Islands). Through this analysis, it is
concluded that certain key elements of this initiatives are important such as participation and
citizen initiative, a sense of belonging, self-governance, cooperative learning spaces,
horizontality, the dynamization, and the global-local vision, in order to build conscious and
co-responsible communities for the need to act towards integral and eco-social change.