[cat] La pràctica d’activitat física és de gran necessitat per al desenvolupament de l'ésser
humà i dur-la a terme té una gran quantitat de beneficis, com per exemple, la nostra forma
física, així com, la nostra salut.
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) diu què és recomanable pels nins/es i les
persones joves realitzar entorn a seixanta minuts diaris d’activitat física almenys moderada.
Actualment, la majoria de persones que es troben dins aquesta etapa de la vida no ho
compleix. Per una banda, l’activitat realitzada en les sessions d’educació física en els centres
d’educació primària és insuficient per ajustar-se a les recomanacions. Per altra banda, la
inactivitat física, juntament amb els nivells d’obesitat preocupants als que s'enfronten moltes
persones dins la nostra societat. Aquests dos factors ens porten a convertir el temps d’esbarjo
en un gran suport per aconseguir realitzar aquesta activitat física diària que es recomana pels
infants. A més, s’ha d’utilitzar el pati com a la zona educativa què és, ja que, es troba dins el
centre escolar. D’altra manera, incrementant l’activitat física durant l’esbarjo, també es pot
aconseguir un aprenentatge significatiu per a l’infant, ja que, aquesta també comporta un gran
valor educatiu i social.
A partir d’aquí, la finalitat d’aquest treball és analitzar i informar sobre el
coneixement que té el professorat, de diferents centres escolars d’educació primària de les
Illes Balears, sobre estratègies per incrementar l’activitat física durant el temps d’esbarjo i el
seu coneixement sobre el model de patis actius. A més, també saber com funciona l’esbarjo
en els seus centres. Per fer-ho s’ha creat un qüestionari amb preguntes, dirigides al
professorat de diversos centres d’Educació Primària de les Illes Balears, que permeten la
recollida d’informació, la qual ens porta a l’objectiu final d’aquest treball. Els resultats ens
han permès observar diferències i similituds quant a estructura, organització i model
d’esbarjos als centres enquestats i opinions diverses entre els docents però, es pot extreure
una conclusió clara d’aquests resultats, aquesta és la necessitat de promoure un canvi de
mirada cap a l’esbarjo i un canvi de model que permeti a tot l’alumnat la realització d’AF i
promogui aquesta. Per això fa falta que tota la comunitat educativa tengui un objectiu comú i
facilitar als docents formacions amb la finalitat d’aprendre i ser capaços d’aplicar models
inclusius que permetin l’augment d’AF dels alumnes, com ara el model de pati actiu i que els
infants aconsegueixin arribar, d’aquesta manera, a les recomanacions d’activitat física diària.
[eng] The practice of physical activity is of great need for the development of the human
being and carrying it out has a lot of benefits, such as our physical shape, as well as our
health.
The WHO says that it is advisable for children and young people to do around sixty
minutes a day of at least moderate physical activity. Currently, most people who are at this
stage of life do not comply with it. On the one hand, the activity carried out in physical
education sessions in primary schools is insufficient to comply with the recommendations.
On the other hand, physical inactivity, together with the worrying levels of obesity faced by
many people within our society. These two factors lead us to turn playground time into a
great support to achieve this daily physical activity that is recommended for children.In
addition, the playground must be used as the educational area what it is, since, it is located
inside the school. Otherwise, by increasing physical activity during recreation, significant
learning can also be achieved for the child, since this also entails a great educational and
social value.
From there, the purpose of this work is to analyze and inform about the knowledge
that teachers of different primary schools in the Balearic Islands have on strategies to increase
physical activity and learning during leisure time. In addition, also know how recreation
works in their centers. To do this, a questionnaire has been created with questions, addressed
to teachers of various primary schools in the Balearic Islands, which allow the collection of
information, which leads us to the final objective of this work. The results have allowed us to
observe differences and similarities in terms of structure, organisation and recreation model
in the schools surveyed and different opinions among teachers, but a clear conclusion can be
drawn from these results, this is the need to promote a change of view towards recreation and
a change of model that allows all students to carry out PA and promote PA. For this reason, it
is necessary for the entire educational community to have a common objective and provide teachers with training in order to learn and be able to apply inclusive models that allow the
increase in PA of students, such as the active playground model, and that children manage, in
this way, to reach the recommendations for daily physical activity.