[cat] En els darrers anys, hi ha hagut un canvi significatiu en la comprensió i acceptació de la
diversitat i la identitat de gènere a la societat. Aquest canvi es pot observar en diversos
camps, inclòs l'educatiu, on cada cop es reconeix més la importància de fomentar un
ambient inclusiu i respectuós a l’etapa de primària. En aquest context, cal examinar com es
tracta la diversitat i la identitat de gènere en l’àmbit de l'educació, especialment a les aules
de primària, on es creen les bases per al desenvolupament socioafectiu i emocional de nens
i nenes.
L'objectiu principal d'aquest Treball de Fi de Grau és analitzar com s’aborda la diversitat i la
identitat de gènere a les aules de primària i dur a terme possibles estratègies i pràctiques
educatives que promoguin un ambient inclusiu i respectuós pels alumnes. Per això es
realitzarà una revisió de la literatura científica existent sobre aquest tema i es duran a terme
enquestes a personal docent, que permetrà recollir informació important des del punt de
vista de les persones encarregades de l’educació. Un altre dels objectius d’aquest TFG és la
creació d’un recurs educatiu per introduir a les aules de primària en forma de conte infantil
il·lustrat de creació pròpia.
La importància d'aquesta investigació recau en la necessitat d'aconseguir que totes les
persones se sentin acceptades i valorades per la seva diversitat sexual i de gènere des
d'una edat primerenca, fet que contribueix a una societat més justa i inclusiva. A més, la
recerca al camp pot proporcionar als professionals de l'educació orientació i recursos útils,
permetent crear entorns educatius que promoguin el desenvolupament integral de tots els
estudiants sense discriminació ni estigma.
[eng] Recent years have witnessed a significant shift in society's understanding and acceptance of diversity and gender identity. This change can be observed in several fields, including education, where the importance of fostering an inclusive and respectful environment at the primary school stage is increasingly recognized. In this context, it is necessary to look at how diversity and gender identity are treated in education, especially in primary classrooms, where the foundations are set for the socio-affective and emotional development of boys and girls. The primary objective of this Final Degree Thesis is to examine how diversity and gender identity are addressed in primary school classrooms, and to implement feasible educational strategies and practices that foster an inclusive and respectful environment for students. For this reason, a review of the existing scientific literature on this subject will be carried out and surveys will be carried out to teaching staff, which will allow to collect important information from the point of view of the people in charge of education. The final product of this TFG is the creation of an educational resource to introduce in primary classrooms. This material will be seen in the form of an illustrated children's story of own creation. The importance of this research lies in the need for all people to feel accepted and valued for
their sexual and gender diversity from an early age, which contributes to a fairer and more
inclusive society. In addition, research in the field can provide educational professionals with
useful guidance and resources, enabling the creation of educational environments that
promote the integral development of all students without discrimination or stigma.