[cat] En el present document es descriuen les transicions educatives, especialment la del pas des de l’etapa
d’infantil cap a l’etapa de primària, des d’un perspectiva col·lectiva en què la inclusió de tota la comunitat
educativa i els vincles que s’hi donen esdevenen els eixos fonamentals. A la vegada, es planteja una visió
optimista en què la planificació conscient i coordinada d’aquests moments de canvi esdevé una oportunitat
per a cohesionar etapes i en què l’acompanyament per a transitar aquests processos contribueix en el
desenvolupament socioafectiu de l’alumnat implicat. Es revisa la transició educativa entre educació infantil i
educació primària en un centre determinat i, a través d’una metodologia participativa, es suggereix una
proposta concreta de planificació d’un programa específic de suport a la transició educativa amb l’objectiu
de coordinar les dues etapes i suavitzar aquests desafiaments educatius.
[eng] In the present research, educational transitions are described, especially the transition from preschool to
primary school, from a collective perspective in which the inclusion of the entire educational community and
the relationships that occur become the fundamental base. At the same time, an optimistic vision is
proposed in which the conscious and coordinated planning of these moments of change becomes an
opportunity to bring stages together and in which the nurture to transit these processes contributes to the
socioaffective development of the students involved. The educational transition between early childhood
education and primary education in a specific school is reviewed and, through a participatory methodology,
a concrete proposal for planning a specific educational transition support program is suggested with the aim
of coordinating the two stages and smoothing these educational challenges.