[cat] Aquest Treball de Final de Grau (TFG) és una revisió de la literatura centrada en l’estudi de
la Teoria de les Intel·ligències Múltiples (TIM) de Howard Gardner i en la seva aplicació
educativa a l’aula d’Educació Primària (EP). D’aquesta manera, es plantegen els objectius de:
explorar el concepte d’intel·ligència i la TIM des de la perspectiva històrica i la
neurocientífica, aprendre a detectar les intel·ligències dels alumnes per potenciar el procés
d’E-A, aprofundir en l’aplicació educativa de la TIM a l’aula d’EP, i revisar experiències i
bones pràctiques d’aquesta aplicació.
La metodologia seguida en aquest treball d’investigació de la literatura teòrica es caracteritza
per la sistematització. Es comença pel disseny i aplicació d’una estratègia de recerca i es
continua amb un procés d’exclusió i selecció de documentació. Tot seguit, s’organitzen i
presenten els resultats de la literatura consultada per, posteriorment, interpretar-los i
analitzar-los en termes de contingut i de trets bibliomètrics.
Els resultats mostren l’elevat nombre de plantejaments sobre la idea d’intel·ligència que han
anat sorgint al llarg del temps en concordança a les idees neurocientífiques de cada moment.
Una de les perspectives més recents i estudiades actualment és la TIM, de la qual es recull
informació referent a la seva base científica i teòrica (idees, principis, característiques, tipus
d’intel·ligències, etc.) i referent a la seva aplicació en l’àmbit d’educació primària. Encara
que hi ha àrees molt representades a la documentació estudiada (com la detecció i estimulació
d’IM, les metodologies i l’avaluació d’IM), es determinen altres menys treballades (com el
currículum i els recursos personals aplicats a l’enfocament didàctic d’IM).
[eng] This Degree Final Project is a literature review focused on the study of Howard Gardner's
Theory of Multiple Intelligences (TMI) and its educational application to the Primary
Education classroom. Thus, the aims are: to explore the concept of intelligence and the TMI
from the historical and neuroscientific perspective, to learn how to detect the students’
intelligences to enhance the teaching-learning process, to deepen the educational application
of TMI to the Primary Education classroom, and to review experiences and good practices of
this application.
The methodology followed in this theoretical literature research is characterized by
systematization. It begins with the design and application of a research strategy and continues
with a process of exclusion and selection of documentation. Then, the results of the literature
consulted are organized and presented, and subsequently, interpreted and analyzed in terms of
content and bibliometric features.
The results show the large number of approaches to the idea of intelligence that have emerged
over time in accordance with the neuroscientific ideas of the time. One of the most recent and
currently studied perspectives is the TMI, of which information is collected regarding its
scientific and theoretical basis (ideas, principles, characteristics, types of intelligences, etc.)
and its application in the field of Primary Education. Although some areas are well
represented in the collected documentation (such as MI detection and stimulation, MI
methodologies and evaluation), others are less studied (such as the curriculum and personal
resources applied to the didactic approach of MI).