[cat] Aquest treball de fi de grau està enfocat a la resolució de problemes matemàtics en educació
primària, com un eix principal en l'educació de les Matemàtiques. Donat que la gran majoria
de nens, segons he pogut observar, experimenten greus dificultats en la resolució de
problemes, he volgut implantar un mètode eficaç de resolució de problemes, de manera que
els nens siguin capaços de fer-ho d'una manera autònoma i senzilla.
En primer lloc, es fa una reflexió sobre les definicions de problema, exercici, l’heurística i
una petita ressenya històrica sobre l'origen de la metodologia que volem dur a la pràctica.
Seguidament, parlar sobre la importància que té el fet que els alumnes estructurin bé el seu
procés de resolució de problemes matemàtics mitjançant diverses fases i heurístics.
L'objectiu principal d'aquest treball, és que els alumnes consolidin un mètode eficaç de
resolució de problemes matemàtics i siguin independents a l'hora de realitzar-los.
La finalitat d'aquest mètode de treball és poder dirigir als alumnes cap a un aprenentatge més
significatiu, disminuint així la seva dificultat. Està desenvolupat dins una aula de quart de
primària de l'escola pública CEIP Infant Felip del Molinar, amb una temporalitat de sis
setmanes d'una hora cadascuna.
El desenvolupament del treball tindrà tres parts: la primera abans de realitzar les sessions de
treball, consisteix en la realització d'una prova inicial en la qual es detectaran les necessitats
prèvies dels alumnes. La segona durant les sessions, en la qual s'explicarà als alumnes en què
consisteix aquest mètode de resolució de problemes i treballarem amb ells perquè puguin
adquirir una òptima fluïdesa a l'hora d'enfrontar-se a qualsevol problema. A la tercera part, en
acabar les sessions durem a terme una darrera prova final per comprovar si s'han solucionat
les necessitats detectades al principi. Es fa una menció especial a les mesures d'atenció a la
diversitat.
Per acabar, farem una anàlisi del mètode utilitzat i extraurem les conclusions finals.
[eng] This work of the grade school is focused on the resolution of mathematical problems in
primary education, with a principal eix in the education of Mathematics. Since the vast
majority of children, according to what I have been able to observe, experience great
difficulties in resolving problems, I have decided to implement an effective problem-solving
method, so that the children are still capable of fer-ho in an autonomous way and simple.
In the first place, it is a reflection on the definitions of problem, exercise, heuristics and a
short historical review on the origin of the methodology that will last in practice. Next, talk
about the importance of the fact that the students structure their process of solving
mathematical problems by mitigating different phases and heuristics.
The main objective of this work is that the students consolidate an effective method of
solving mathematical problems and the following are independent when it comes to realizing
them.
The finality of this method of work is to be able to direct the students to a more significant
learning process, thus reducing their difficulty. It is developed in a fourth grade classroom of
the Molinar public school, with a period of six weeks of one hour each.
The development of the work will have three parts: the first, before carrying out the work
sessions, consists of carrying out an initial test in which the prior needs of the students will be
detected. The second during the sessions, in which the students will be explained what this
method of solving problems consists of and we will work with them so that they can acquire
optimal fluency when facing any problem. In the third part, at the end of the sessions, I will
finish a final test to check if they have solved the needs detected at the beginning.