[cat] Aquest Treball de Fi de Grau desenvolupa una recerca centrada en l’estat de la
literatura sobre l’aprenentatge de la lectoescriptura d’infants amb sordesa. Es pretenen
investigar, per una banda, els contextos i les característiques dels infants sords i la seva
influència en l’aprenentatge de la lectoescriptura i, per una altra banda, els processos
d’adquisició i les estratègies d’intervenció particulars d’aquests infants per aprendre a llegir i
a escriure. Per això, es duu a terme una recerca bibliogràfica per a una posterior anàlisi
qualitativa i comparació de les dades extretes.
Els resultats de la investigació exposen que conèixer el context i les característiques
dels infants sords és imprescindible per a saber quines mancances presenten per tal de poder
planificar un procés d’ensenyament-aprenentatge efectiu. També mostren que és necessari per
a aquests alumnes combinar diferents mètodes d’ensenyament i estratègies segons les
característiques i dificultats de cada infant. Finalment, es conclou amb la importància de
treballar de manera explícita les habilitats prèvies a l’aprenentatge de la lectoescriptura.
[eng] This Final Degree Project focuses on researching the current state of literature
regarding literacy learning in children with deafness. The objective is to investigate the
contexts and characteristics of deaf children and their influence on learning to read and write.
Additionally, the project aims to explore the acquisition processes and the particular
intervention strategies for these children to learn to read and write. To accomplish this, a
literature search is conducted, followed by a qualitative analysis and comparison of the
gathered data.
The research findings highlight the importance of understanding the context and
characteristics of deaf children in order to identify the specific deficits and design effective
teaching and learning processes. The results also emphisize the need for a combination of
various teaching methods and strategies tailored to the individual characteristics and
difficulties of each child. Finally, the study concludes by emphasizing on working explicitly
on the skills prior to literacy learning.