[eng] Recent research and studies have highlighted the need to delve deeper into the psychological mechanisms involved in autism spectrum disorder (ASD) and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), as well as the comorbidity between the two disorders (ASD+ADHD). Deficits in executive functions (EF) have been one of the most studied aspects of these disorders, obtaining results that are not unanimous among the different studies. The present work aims to delve into how comorbid symptoms of ADHD affect executive functions in children with ASD. A systematic review of several studies and systematic reviews comparing school-aged children diagnosed with ASD, ADHD, ASD+ADHD and control group was performed. The results suggest that children with ASD+ADHD tend to perform worse in various executive functions compared to children with ASD or ADHD alone. These deficits may vary in different domains, such as attention, inhibition, cognitive flexibility, and planning, and may be related to metacognitive difficulties. However, it is important to note that results may vary between studies and that more research is required to fully understand the relationship between these conditions and their effects on executive functions.
[spa] Las recientes investigaciones y estudios han puesto de manifiesto la necesidad de profundizar en los mecanismos psicológicos implicados en el trastorno del espectro autista (TEA) y en el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH), así como la comorbilidad entre ambos trastornos (TEA+TDAH). Los déficits en la funciones ejecutivas (FE) han sido uno de los aspectos más estudiados de estos trastornos, obteniéndose resultados que no son unánimes entre los distintos estudios. El presente trabajo pretende profundizar en como los síntomas comórbidos de TDAH afecta a las funciones ejecutivas de los niños con TEA. Se realizo una revisión sistemática de varios estudios y revisiones sistemáticas en las que se comparaban niños en edad escolar con diagnóstico de TEA, TDAH, TEA+TDAH y grupo control. Los resultados sugieren que los niños con TEA+TDAH tienden a mostrar un peor desempeño en diversas funciones ejecutivas en comparación con los niños con TEA o TDAH solamente. Estos déficits pueden variar en diferente dominios, como atención, inhibición, flexibilidad cognitiva y planificación, y pueden estar relacionados con dificultades metacognitivas. Sin embargo, es importante tener en cuenta que los resultados pueden variar entre estudios y que se requiere más investigación para comprender completamente la relación entre estas condiciones y sus efectos en las funciones ejecutivas.