[cat] Aquest treball pretén, a través d’un corpus d’imatges extretes d’hemeroteques digitals,
arxius i llibres, analitzar de quina manera les condicions culturals, històriques i socials
varen afectar la representació de la dona en la publicitat de la dècada dels anys 50 i 60
del segle XX a Espanya. En aquest moment, el país estava sota la dictadura franquista,
fet que va influenciar la creació d’un model de dona conservadora. A finals de la dècada
dels cinquanta, l’Estat Espanyol s’obrirà a l’exterior de manera que es gestarà una
societat de consum en què la dona comptarà amb un paper destacat com a reclam
publicitari i també consumidora dels productes. La representació de la dona, per tant,
anirà variant al mateix moment en què Espanya sigui un estat modernitzat. No obstant
això, els valors ideològics franquistes, conservadors i limitadors, encara estaran presents
i aquest fet es reflectirà en la creació de la imatge publicitària amb la dona com a
protagonista.
[eng] This work aims, through a corpus of images extracted from digital archives and books,
to analyze how the cultural, historical and social conditions affected the representation
of women in the advertising of the 50s and 60s of the 20th century in Spain. At that time
the country was under Franco’s dictatorship, which influenced the creation of a
conservative women’s model. At the end of the 1950s, the state will open up to the
outside so that a consumer society will be created, in which women will have a
prominent role as an advertising and also consumer demand for products. The
representation of women, therefore, will vary at the same time that Spain is a
modernised state. However, Franco’s ideological values, conservative and limiting, will
still be present and this fact will be reflected in the creation of the advertising image
with women as the protagonist.