[cat] Antecedents: Els estudis revisats, afirmen que les persones amb discapacitat
intel·lectual pateixen o experimenten més ansietat amb comparació amb un grup
normatiu. Aquesta afirmació es fonamenta a partir de les dificultats que presenten
les persones que pateixen aquesta discapacitat, com ara dificultats amb la
comunicació, adaptació i afrontament davant canvis o situacions novedoses. Una de
les característiques més rellevants de les persones amb discapacitat intel·lectual, és
la dificultat d’expressar les seves emocions i símptomes ansiosos, el qual els
incrementa el nivell d’ansietat. Una de les situacions que crea nivells alts d’ansietat
a les persones amb discapacitat intel·lectual en edat laboral, és l’entrevista de
treball. Com a conseqüència d’alts nivells ansiogens davant d’aquesta situació, es
realitza una proposta d’intervenció dirigida a treballar l’ansietat generada, mitjançant
un pla de teràpia organitzada amb diverses sessions, on l’objectiu serà dotar
d’habilitats a la persona per afrontar l’entrevista laboral. Mètode: La recerca
d’informació s’ha dut a terme a les bases de dades electròniques seguint les normes
PRISMA, a Pubmed, PsicInfo, Scorpus i PBSC. Conclusions: La terapia cognitiu
conductual (TCC) adaptada, les tècniques de relaxació i mindfulness, s’han
demostrat efectives per baixar els nivells d’ansietat a persones amb discapacitat
intel·lectual, així com el suport emocional i social. Les persones amb DI es poden
enrriquir de la psicoterapia a mesura que es treballa la motivació i l’aliança
terapèutica.
[eng] Background: The studies reviewed state that people with intellectual disabilities
suffer or experience more anxiety compared to a normative group. This statement is
based on the difficulties that people with intellectual disabilities have, such difficulties
with communication, adaptation and coping with changes or new situations. One of
the most relevant characteristics of people with intellectual disabilities is the difficulty
in expressing their emotions and anxious symptoms, which increases their level of
anxiety. One of the situations that creates high levels of anxiety in people with
intellectual disabilities of working age is the job interview. As a result of high levels of
anxiety generated, through a therapy plan organized with several sessions, where
the goal is to provide skills to the person to face the job interview. Method: The
search for information was carried out in electronic databases following PRISMA
standards, in Pubmed, PsicInfo, Scopus and PBSC. Conclusions: Adapted
cognitive behavioral therapy (CBT), relaxation techniques and mindfulness, have
been shown to be effective in lowering anxiety levels in people with intellectual
disabilities, as well as emotional and social support. People with ID can be enriched
by psychotherapy as motivation and therapeutic alliance work.