[cat] Fins ara la gran majoria d'investigacions relacionades amb les tecnologies de la
informació i comunicació s'han centrat en l'anàlisi de com afecten les TIC durant
l'adolescència i la infancia, deixant de banda la perspectiva de la família com a
sistema i com influeixen les TIC a les famílies i a la llar. A més, diferents autors
refereixen que Espanya és uns dels països amb menor sensibilitat al risc
respecte a les TIC. El present treball final de màster titulat “La influència de les
tecnologies de la información i comunicació (TIC) a l’àmbit familiar” pretén
analitzar i conèixer com afecta l’estil parental i la parentalitat digital positiva en
l’ús de les TIC a les famílies. L'elecció d'aquest tema es fomenta per l'interès
sobre la importància de conèixer com afecten les noves tecnologies dins la unitat
familiar, i així poder donar la millora resposta a les necessitats que tenen
actualment tant pares com fills.
La metodologia seguida ha estat una recerca bibliogràfica i una revisió
sistemàtica a través de les bases de dades: Web of Science, Scopus, Cochrane,
Ebscohost, Pubmed, Psycinfo, Eric i Dialent. També es va consultar les bases
de dades de programes basats en evidencia: Blueprints, Samsha i Prevención
Basada en la evidencia, de totes les bases de dades la darrera data de consulta
fou dia 3 de gener 2022.
Pel que fa a la recerca bibliogràfica es va comptar amb 400 documents, d'aquests
es van descartar 200 ja que no contemplaven l’objectiu del treball final de màster,
finalment d'aquest 200 s'han utilitzat 96 documents. Pel que fa a la revisió
sistemàtica es va disposar de 1823 articles, d'aquests finalment 24 foren
analitzats tenint present els següents criteris d’inclusió: Criteri temporal. Es van
seleccionar els articles publicats i inclosos dins de l'acotació temporal 2012 al
2022 (desembre) (C1), perquè interessava conèixer les troballes més actuals
respecte al tòpic d'estudi. Criteri temàtic. La temàtica es va fitar als articles
centrats en l'efecte de l'estil parental/ parentalitat digital positiva i l'ús de les TIC
i el Criteri lingüístic. Únicament es van seleccionar els articles publicats en
llengua catalana, castellana, anglesa, alemanya. (C3). Pel que fa als criteris
d’exclusió foren: Els treballs que no incloguin informació completa (introducció, metodologia, resultats, discussió i conclusions) i treballs amb n reduïdes (es
considera reduïda una n<10). Respecte a la mostra dels estudis cal mencionar
que totes son superior a n=10, cap dels estudis analitzats té una mostra prou
representativa per poder extrapolar-ho a la població, pel fet que les mostres es
van obtenir a través de tècniques no probabilístiques. Pel que fa a la mida de la
mostra, la màxima fou de 48.000 famílies, mentre que la mínima de 12 nins.
Respecte als programes basats en l’evidència que contemplessin la temàtica
d’aquest treball, es van trobar 2 programes: “Educar en Positivo” i “Triple P”, i
aquets van demostrar tenir resultats positius quant al bon ús de les TIC i la
família.
El resultat de les anàlisis dels diferents estudis van confirmar que hi ha molt poca
investigació sobre la temàtica i que cal realitzar més estudis per comparar els
resultats i extreure conclusions menys ambigúes. Tot i això, alguns autors van
apostar per mediacions digitals més concretes, tenint present que la mediació
activa i l’estil parental autoritzat són les actuacions més propenses per reduir
possibles efectes negatius. Finalment, a causa d'aquest biaix de publicacions, es
conclou que és imprescindible la investigació i que l'evidencia empírica els dugui
a la pràctica.
[eng] Until now, the vast majority of research related to information and communication
technologies has focused on the analysis of how ICTs affect adolescence and
childhood, leaving aside the perspective of the family as a system and how ICTs
influence families and homes. In addition, different authors mention that Spain is
one of the countries with the least risk sensitivity in relation to ICT. This final
master's thesis entitled "The influence of information and communication
technologies (ICT) in the family sphere" aims to analyze and learn how parental
style and positive digital parenting affect the use of ICT in family units.
The methodology followed was a bibliographic search and a systematic review
through the databases: Web of Science, Scopus, Cochrane, Ebscohost,
Pubmed, Psycinfo, Eric and Dialent. The databases of evidence-based programs
were also consulted: Blueprints, Samsha and Evidence-Based Prevention, of all
databases the last date of consultation was January 3, 2022.
Regarding the bibliographic research, 400 documents were counted, of these 200
were discarded as they did not contemplate the objective of the final master's
thesis, finally, of these 200, 96 documents were used. Regarding the systematic
review, 1823 articles were available, of which 24 were finally analyzed bearing in
mind the following inclusion criteria: Temporal criterion. Articles published and
included within the time frame 2012 to 2022 (December) (C1) were selected,
because it was interesting to know the most current findings regarding the topic
of study. Thematic criteria. The subject matter was focused on articles focused
on the effect of parental style/positive digital parenting and the use of ICT and the
Language Criterion, Only articles published in Catalan, Spanish, English and
German were selected. (C3). With regard to the exclusion criteria, they were:
Papers that do not include complete information (introduction, methodology,
results, discussion and conclusions) and papers with reduced n (an n<10 is
considered reduced). With regard to the sample of the studies, it should be
mentioned that all of them are greater than n=10, none of the studies analyzed
has a sufficiently representative sample to be able to extrapolate it to the population, due to the fact that the samples were obtained through nonprobabilistic techniques. Regarding the sample size, the maximum was 48,000
families, while the minimum was 12 children.
Regarding the programs based on the evidence that contemplated the theme of
this work, two programs were found: "Educar en Positivo" and "Triple P", and
these proved to have positive results in terms of the good use of ICT and family.
The result of the analyzes of the different studies confirmed that there was very
little research on the subject and that more studies were needed to compare the
results and draw less ambiguous conclusions, and this was the main limitation of
the work. However, some authors opted for more specific digital mediations,
bearing in mind that active mediation and the authoritative parental style are the
actions most likely to reduce possible negative effects. Finally, due to this
publication bias, it is concluded that research is essential and that empirical
evidence leads them into practice.