[cat] El present Treball de Fi de Grau (TFG) pretén investigar les possibilitats que té la Filosofia 3/18 per al
museisme pedagògic, per estudiar com es poden nodrir les noves corrents museístiques dels
postulats inicials que proposava Matthew Lipman. La recerca es realitzarà a través d’una revisió
sistematitzada de la literatura i posteriorment s’establirà un entrecreuament per orientar el canvi
dels museus pedagògics. Aquesta aproximació entre la Filosofia 3/18 i la nova museologia de
l’educació sorgeix a partir de la inherent relació que apareix entre aquests dos elements, connectats
a partir de diferents dimensions, entre les quals podem destacar que els museus de l’educació són
espais dinamitzadors del pensament crític, i que comparteixen amb la Filosofia 3/18 el caràcter
dialògic i els valors democràtics. Aquests punts de convergència evidencien la relació i connexió que
se n'estableix, on la Filosofia 3/18 es converteix en l'eina i el medi per fer dels museus pedagògics un
lloc on aprendre a pensar. Aquesta connexió es materialitzarà a través d’orientacions com donar
importància al marc expositiu, apostar per un model de museu interpretatiu problematitzant
l’objecte cultural, usar les preguntes com a element provocador de la reflexió, exposar
objectes-petjada i lligar els museus pedagògics a la formació inicial docent. Només problematitzant,
qüestionant i entenent el present, es podran emprendre accions de futur.
[eng] This Undergraduate Thesis Project aims to investigate the possibilities that Filosofia 3/18 has within
pedagogical museology, in order to find out how these new museum currents can be nourished by the
initial postulates proposed by Matthew Lipman. The research will be carried out through a systematized
review of the literature and later a crossover will be established to guide the change in pedagogical
museums. This approach between Filosofia 3/18 and the new museology of education arises from the
inherent relationship between these two elements connected from different dimensions: education
museums are dynastic spaces of critical thought and education museums share with Filosofia 3/18 the
dialogic character and democratic values. These points of convergence reveal the relationship and
connection established, where Filosofia 3/18 becomes the tool and means to make pedagogical
museums a place to learn to reason. This connection will materialize through guidelines such as
attaching importance to the exhibition’s context, being an interpretative museum problematizing the
cultural object, using the questions as a provocative element of reflection, exposing «objectes-petjada»
and linking pedagogical museums to initial teaching training. Only by problematizing, questioning and
understanding the present, it will be possible to undertake future actions.