[cat] Aquest Treball de Fi de Grau investiga les estratègies narratives i visuals utilitzades
en la literatura infantil per abordar els temes de la mort, el dol i la pèrdua, a través d'una
revisió sistemàtica de la literatura mitjançant l’anàlisi d’articles acadèmics. La recerca se
centra a identificar i analitzar les estratègies narratives i visuals emprades en llibres infantils
per facilitar la comprensió d'aquests temes complexos entre els infants. La metodologia
emprada ha estat la revisió sistemàtica, fent un examen detallat dels articles que analitzen les
obres literàries infantils des de diverses perspectives pedagògiques, destacant la importància
de desenvolupar recursos educatius sensibles i adaptats a l'edat dels infants. Els resultats
indiquen que, tot i les limitacions potencials d'aquestes estratègies, com les interpretacions
errònies de les metàfores, la literatura infantil ofereix un recurs valuós per iniciar converses
sobre la mort de manera respectuosa i educativa. A més, es destaca la utilitat d'aquests llibres
per gestionar emocions complexes associades amb el dol. El treball conclou ressaltant la
necessitat d'integrar la pedagogia de la mort de manera més explícita en el currículum escolar,
proposant la formació específica dels educadors i recomanant l'ús estratègic de la literatura
infantil com a eina per al suport emocional i social dels infants en l'àmbit educatiu.
[eng] This Degree Final Project investigates the narrative and visual strategies used in
children's literature to address the themes of death, grief and poverty through a systematic
review of the literature by analysing scholarly articles. The research focuses on identifying
and analysing the narrative and visual strategies undertaken in children's books to facilitate
children's understanding of these complex issues. A systematic review methodology has been
applied to examine in detail articles that analyse children's literary works from a variety of
pedagogical perspectives, highlighting the importance of developing educational resources
that are sensitive and adapted to the education of infants. The results indicate that, despite the
potential limitations of these strategies, such as misinterpretations of metaphors, children's
literature offers a valuable resource for initiating conversations about death in a respectful
and educational way. In addition, the usefulness of these libraries for managing complex
emotions associated with grief is highlighted. The paper concluded by highlighting the need
to integrate the pedagogy of death more explicitly into the school curriculum, proposing
specific training for educators and recommending the strategic use of children's literature as a
tool for the emotional and social support of infants in the educational setting.