[cat] L'educació inclusiva i el Disseny Universal per a l'Aprenentatge (DUA) representen dues perspectives
fonamentals en la transformació del sistema educatiu contemporani. La importància d'aquests
conceptes dins del nostre sistema educatiu és incontestable. Encara que el DUA representa una
estratègia prometedora per aconseguir una educació més inclusiva i equitativa, el seu èxit depèn d'un
compromís col·lectiu. L’objectiu central és analitzar la seva efectivitat, aplicacions, desafiaments i
tendències emergents en la promoció de la inclusió educativa. Per fer-ho, s’ha realitzat una revisió
sistemàtica de la literatura utilitzant les bases de dades Scopus i Dialnet Plus considerant articles
publicats entre 2018 i 2024. S’ha comptat amb una mostra inicial de 272 articles que, en aplicar els
criteris d’exclusió, es va reduir a 21 que vinculaven directament el DUA a temes educatius. Els
resultats ressalten una creixent aplicació del DUA, però una manca d'evidència empírica diversificada
i inclusiva, posant de manifest la necessitat d'una major investigació per validar l'efectivitat del DUA
en els resultats educatius i inclusió dels estudiants. S'insta a proporcionar formació docent específica i
millorar l'accés a la tecnologia per a una implementació efectiva del DUA. Les recomanacions
destaquen la inclusió de la perspectiva dels estudiants en la recerca i la promoció de polítiques
escolars inclusives per avançar cap a una educació més equitativa i inclusiva.
[eng] Inclusive education and Universal Design for Learning (UDL) represent two fundamental perspectives
in transforming the contemporary educational system. The importance of these concepts in our
educational system is undeniable. Although UDL is a promising strategy for achieving more inclusive
and equitable education, its success depends on collective commitment. The central objective is to
analyze its effectiveness, applications, challenges, and emerging trends in promoting educational
inclusion. To achieve this, a systematic literature review was conducted using the Scopus and Dialnet
Plus databases, considering articles published between 2018 and 2024. An initial sample of 272
articles was reviewed, which, after applying exclusion criteria, was reduced to 21 articles directly
linking UDL to educational topics. The results highlight a growing application of UDL but a lack of
diverse and inclusive empirical evidence, emphasizing the need for further research to validate the
effectiveness of UDL in educational outcomes and student inclusion. There is a call for specific
teacher training and improved access to technology for effective UDL implementation. The
recommendations emphasize the inclusion of student perspectives in research and the promotion of
inclusive school policies to advance towards more equitable and inclusive education.