[cat] El present article pretén enriquir el camp del coneixement i la discussió sobre la
implantació de models alternatius de resolució de conflictes de manera no violenta; més
concretament, la utilització de la mediació a l’àmbit educatiu, ja que es sosté que el conflicte
es connatural a la condició humana i s’ha d’aprendre a conviure-hi de manera positiva. Per
altre banda, es tria l’àmbit educatiu perquè representa una part essencial de la comunitat i
constitueix la base de la societat del futur.
Així, la mediació es presenta com una eina per a la resolució de conflictes mitjançant
el diàleg i aporta una visió enriquidora i centrada en el guanya-guanya.
Partint d’aquesta base, s’ha realitzat una investigació que es centra en la experiència
de dos centres d’educació secundària amb diferents mitjans de resolució de conflictes: un
utilitza mètodes tradicionals i, l’altre, mètodes alternatius de no-violència i centrats en
l’educació per la pau. La hipòtesi general és que els Programes de Mediació tenen una
incidència positiva en la formació per a la resolució del conflicte i la millora en la
convivència. La hipòtesi es confirmada, tot i que amb algunes precaucions i tenint present que
la mostra utilitzada per a la investigació es reduïda; així hi tot, considerem que se n’extreuen
conclusions prou interesants.
[eng] This article aims to enrich the field of knowledge and discussion on the
implementation of alternative nonviolent models of conflict resolution; specifically, the use of
mediation in education, bearing in mind that the conflict is considered inherent in the human
condition and people must learn to live with it positively. Besides, education field is chosen as
it represents an essential part of the community and it forms the basis of future society.
So, mediation is presented as a conflict resolution tool through dialogue and provides
an enlightening vision focused on the win-win.
On that basis, it has made an investigation that it focuses on the experience of two
secondary schools with different means of conflict resolution: one uses traditional methods
and the other uses alternative nonviolence methods focused on education for peace. The
general hypothesis is that Mediation Programs have a positive impact on conflict resolution
training and coexistence improvement. The hypothesis is confirmed, although some
precautions must be taken, bearing in mind that the sample used for the research has a
reduced size; however, we believe that we can extract quite interesting conclusions.