[cat] En el present Treball de final de Grau es planteja una proposta d’intervenció orientada a
treballar aspectes com l’autoestima, la comunicació i la pertenença de grup mitjançant
la programació de deu activitats dinàmiques. La intervenció ha estat dissenyada i
aplicada atenent a les necessitats detectades d’un grup d’adolescents inmigrants en risc
d’exclusió social beneficiaris d’un Programa d’Acompanyament per a l’Èxit educatiu, el
qual es duu a terme a l’Espai Social de la Fundació Catalunya – La Pedrera situat al
barri del Raval, Barcelona.
En un primer moment es descriuen, a mode de context, les aportacions concretes de
diversos autors que conceptualitzen la relació que hi ha entre la comunicació sistèmica i
les emocions, així com l’aplicació de programes d’educació emocional en centres
d’arreu del món. Seguidament, es presenta la planificació de la intervenció i la realitat
sociocultural en la qual serà aplicada. Finalment, es mostren els resultats obtenguts en el
procés d’avaluació i s’exposa una reflexió personal sobre el procés general del treball.
[eng] In this End of Grade work it is presented a proposal of intervention oriented on working
on aspects such as self-esteem, communication and the membership of a group by
programming ten different dynamic activities. The intervention has been designed and
applied attending the necessities detected in a group of immigrants teenagers with a risk
of social exclusion, beneficiaries of a ‘Support for the Educational Success’ program
which is taken place in Espai Social from Fundació Catalunya - La Pedrera, located in
a neighborhood called Raval, in Barcelona. At first, the specific contributions of several authors which conceptualize the
relationship between systemic communication and feelings, such as the application of emotional education programs in centers around the world, are described to provide
context. Thereafter, the planning of the intervention and the sociocultural reality will be
presented, which will be applied as well. At last, the results obtained in the process of
evaluation are shown and a personal reflexion about the general work process is
exposed.