[cat]Avui en dia, tots els infants amb necessitats educatives especials (NEE) estan escolaritzats en
centres ordinaris sempre i quan l’escola pugui atendre les seves necessitats. El mateix passa
amb els infants amb discapacitat visual, ja que segons l’ONCE, el 98% dels alumnes amb
aquestes característiques es troben en un centre ordinari.
L’objectiu principal d’aquest treball és investigar la discapacitat visual en relació a l’educació
en el període infantil mitjançant una recerca bibliogràfica d’articles i llibres, i una entrevista a
una mestra d’un infant amb discapacitat visual lleu.
Per això, ha estat necessari investigar la fonamentació teòrica de la visió per tal de conèixer
com funciona la vista, com detectar qualsevol problemàtica de la vista mitjançant els indicadors
que s’exposen més endavant, i com afecta la discapacitat visual en el desenvolupament a altres
nivells.
Per acabar, s’expliquen els factors i agents que intervenen en l’escolarització d’un infant amb
deficiència visual, i un recull d’estratègies i recursos, amb l’adaptació d’una unitat didàctica
com a exemple, perquè pugui servir als futurs mestres si es troben amb un cas d’un infant amb
deficiència visual a la seva aula.
[eng]Nowadays, children with special educational needs (SEN) enroll in ordinary schools if their
needs can be met at these schools. It is the same with children who suffer from visual
impairment. According to ONCE, 98% of pupils with these characteristics study in an ordinary
center.
The main aim of this project is to investigate visual impairment in relation to education in the
infantile period by means of a literature search of articles and books and an interview with the
teacher of a child who suffers from mild visual impairment.
To conduct this project, it was necessary to research the theoretical foundations of vision in
order to understand how the sight works, how to detect any issues related to sight using the
indicators which will be described later, and how visual impairment has an effect on the
development at other levels.
To conclude, factors and agents involved in the education of a child who suffers from visual
impairment will be explained. In addition, a collection of strategies and resources with an
adaptation of a didactic unit as an example has been developed so it can be useful for teachers
who, in the future, may encounter a child with visual impairment in the classroom.