dc.description.abstract |
[cat] El paper del treball pràctic o pràctiques de laboratori en l’ensenyament de les ciències i, més concretament de les ciències naturals, és un tema que tradicionalment ha generat un gran interès tant en l’àmbit de la recerca educativa com en el si del propi professorat de ciències. Lògicament, en el marc d’implementació progressiva d’un model competencial de l’ensenyament, és primordial que el professorat sigui capaç de reconèixer, desenvolupar i potenciar les possibilitats d’aquest tipus d’activitats per tal d’impulsar l’aprenentatge significatiu i la formació integral de l’alumnat.
En aquest escenari de fons, l’objectiu bàsic que persegueix aquest treball és posar a disposició del professorat de ciències un conjunt d’eines de diferent tipologia que siguin d’utilitat en l’exercici de la seva tasca docent. Al llarg del procés per assolir aquest objectiu han transcorregut diferents fases. En primer lloc, s’ha realitzat una intensa tasca de recerca per tal d’elaborar un informe resum de les principals tendències exposades pels especialistes quant al desenvolupament de les pràctiques de laboratori. En segon lloc, s’ha realitzat una enquesta al professorat de Ciències Naturals per tal de donar a conèixer la realitat sobre diferents aspectes del treball pràctic els centres d’Eivissa. En tercer lloc, s’ha realitzat una anàlisi de la relació existent entre aquesta realitat i les tendències exposades pels especialistes en el camp de la recerca educativa. I, finalment, s’han configurat dues propostes diferents en relació a les pràctiques de laboratori fàcilment traslladables a la pràctica quotidiana.
Així doncs, aquest treball constitueix, de forma modesta, una petita passa en la contínua evolució que viu el món de l’educació i, particularment, el món de l’ensenyament de les ciències. |
ca |