L’evolució biològica a l’ESO: una proposta didàctica

Show simple item record

dc.contributor Catany Escandell, Miquel
dc.contributor.author González Sastre, Alejandro
dc.date 2017
dc.date.accessioned 2018-06-19T12:34:28Z
dc.date.issued 2018-06-19
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/147179
dc.description.abstract [cat] L'evolució és una disciplina central en la biologia, que permet entendre i connectar molts aspectes que difícilment es poden explicar sense la seva participació. Així, per entendre qüestions més generals com la descripció de la biodiversitat actual, o més concrets com l’aparició de la resistència als antibiòtics, necessàriament s’ha de fer referència a l’evolució i els seus mecanismes. Ara bé, en el currículum, els continguts relacionats amb l’evolució i l’estudi dels seus mecanismes es tracten quasi exclusivament a 4t d’ESO, on l’assignatura de Biologia i Geologia no és obligatòria. A més, la complexitat i abstracció que implica el tema fan que, després del seu estudi, molts conceptes no quedin clars. Per això, es fa una proposta didàctica que engloba diferents aspectes de l’evolució, fonamentada en una recerca bibliogràfica dels possibles problemes didàctics i diferents propostes de solució. En la proposta didàctica presentada, en primer lloc, es pretén introduir l’ensenyament de l’evolució al primer cicle d’ESO, de manera que s’hi proposen una sèrie d’activitats, per tal que, tots els alumnes acabin l’educació secundària obligatòria amb unes certes nocions sobre l’evolució. En una segona part, es presenta una unitat didàctica completa, enfocada a 4t d’ESO, que engloba l’estudi del fet de l’evolució i els seus mecanismes, les hipòtesis sobre l’origen de la vida, l’evolució humana, i la possible incidència de la nostra espècie en el procés evolutiu. La proposta incideix especialment en el treball dels diferents mecanismes de l’evolució d’una manera pràctica, de manera que l’alumne els pugui entendre i aplicar. A més, també es fa èmfasi en la contraposició entre les preconcepcions dels alumnes i els nous coneixements adquirits, per tal que es puguin integrar totalment i modificar les concepcions prèvies. Per tot això, la proposta didàctica pot contribuir a la superació de determinats problemes didàctics associats a l’aprenentatge de l’evolució al llarg de tota l’etapa de l’educació secundària obligatòria. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject 57 - Biologia ca
dc.subject 572 - Antropologia ca
dc.subject.other Biologia i Geologia ca
dc.subject.other ESO ca
dc.subject.other Evolució ca
dc.subject.other Origen de la vida ca
dc.subject.other Evolució humana ca
dc.title L’evolució biològica a l’ESO: una proposta didàctica ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2018-05-30T12:03:34Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics