[cat] La introducció de les noves tecnologies a la societat ha causat una gran alarma social.
Cada vegada són més les persones que han patit o pateixen alguna conseqüència
negativa a causa del mal ús d’aquestes eines. El col·lectiu d’adolescents es troba
especialment en una situació de risc de desenvolupar una conducta addictiva a Internet,
al telèfon mòbil, a les xarxes socials i als videojocs. D’aquesta realitat en deriva la
necessitat d’analitzar quines són les noves addiccions sense substància, fent especial
menció a aquelles que afecten el col·lectiu adolescent, i quins són els programes
d’intervenció existents sobre les conductes addictives tecnològiques a nivell estatal i
autonòmic, així com les seves bases d’actuació. S’ha detectat la manca d’investigació
científica sobre aquesta temàtica, ja que és un fenomen recent i serà a través d’aquesta
anàlisi que es valori una proposta de millora d’aquests programes a partir de la
introducció de la tasca socioeducativa de l’educador social en aquest àmbit, així com el
disseny d’un qüestionari de diagnòstic d’addiccions tecnològiques adaptat al context i a
la població adolescent de les Illes Balears.
[eng] The introduction of new technologies to society has caused great social alarm. More and
more people who have suffered or suffer some negative consequences due to the misuse
of these tools. The teenage community is especially at risk of developing addictive
behavior on the Internet, mobile phones, social networks and video games. From this
reality it becomes the need to analyze what are the new additions without substance,
with special mention to those that affect the teen community and what are the existing
intervention programs on the addictive technological behaviors at the state and
autonomous level, as well as its bases of action. The lack of scientific research on this
subject has been detected since it is a recent phenomenon and it will be through this
analysis that a proposal for improvement of these programs will be valued after the
introduction of the socio-educational work of a social educator in this field, as well as
the design of a diagnostic questionnaire for technological addictions adapted to the
context and the adolescent population of the Balearic Islands.