La fusta d’olivera a Mallorca com a souvenir. Una aproximació al seu estudi des de la perspectiva de la història econòmica

Show simple item record

dc.contributor Morey Tous, Antònia
dc.contributor.author Garí Bibiloni, Bàrbara Francesca
dc.date 2019
dc.date.accessioned 2019-07-29T12:03:33Z
dc.date.available 2019-07-29T12:03:33Z
dc.date.issued 2019-07-29
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/149761
dc.description.abstract [cat] S’estudia la importància que adquirí a Mallorca, i especialment a Manacor, el subsector artesà de la fusta d’olivera arran del desenvolupament del turisme de masses. Aleshores, els cultius tradicionals (i l’olivera en particular) foren progressivament abandonats. Si bé, atesa la consideració mil·lenària que tenia a l’illa aquest arbre, la fusta fou aprofitada com un reclam per a un negoci incipient: el dels souvenirs. Entesos, en aquest context, com a records destinats a evocar la identitat dels llocs visitats pels turistes. Des d’aquesta perspectiva s’explica que a Manacor, un municipi que gaudia de gran tradició en el sector de la fusteria, un nombre considerable d’empreses i fusters aprofitessin la conjuntura per especialitzar-se en la producció artesanal d’objectes elaborats amb fusta d’olivera. Per molt, com es posa de manifest a partir de fonts bibliogràfiques i d’entrevistes orals, que l’edat daurada del negoci no es perllongàs més enllà de la dècada de 1980, quan les imitacions fetes amb fusta més barata i fins i tot amb plàstic (la majoria produïdes a Xina de forma industrial) desbancaren els productes autòctons realitzats de forma artesanal. ca
dc.description.abstract [spa] The importance acquired in Mallorca, especially in Manacor, by the artisan subsector of olive wood as a result of the development of mass tourism, is studied. So, the traditional crops (and, in particular, the olive tree), were progressively abandoned. However, taking into account the millenary importance of that tree in the island, the wood was used as a claim for an incipient business: the one of souvenirs. In this context, they were understood as memories destined to evoke the identity of the places visited by the tourists. From that perspective, it is explained that in Manacor, a town that enjoyed a great tradition in the sector of carpentry, an important number of businesses and carpenters took advantage of the circumstances to specialise in the artisan production of objects made of olive wood. Even though, how it is manifested from bibliographic sources and oral interviews, the golden age of business would not extend beyond the decade of the 1980s, when the imitation made of cheaper wood, and even plastic (the great majority were produced in China industrially) replaced the local products made in a handcrafted way. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus ca
dc.subject.other Souvenirs Mallorca ca
dc.subject.other Fusta d’olivera souvenirs ca
dc.subject.other Història empresarial Mallorca ca
dc.subject.other Història del turisme Mallorca ca
dc.subject.other Souvenirs Mallorca ca
dc.subject.other Olive wood souvenirs ca
dc.subject.other Business history Mallorca ca
dc.subject.other Tourism History Mallorca ca
dc.title La fusta d’olivera a Mallorca com a souvenir. Una aproximació al seu estudi des de la perspectiva de la història econòmica ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics