[cat] Internet ha democratitzat la creació i distribució de notícies falses, la
formació a través de l’educació es converteix en una arma fonamental per
combatre-les i per crear consciència crítica.
Els adolescents s'han educat en una cultura basada en la immediatesa,
on cada dia reben una quantitat d'informació que no és fàcil processar. Aquesta
hiperconnectivitat a què estan sotmesos té els seus avantatges, però també els
exposa a una situació de vulnerabilitat davant el món. Aquesta sobrecàrrega
informativa, també coneguda com a infoxicació, fa que la capacitat analítica
empitjori, que augmenti el nivell d’ansietat i que es prenguin decisions sense la
suficient reflexió.
En aquest document tractarem de justificar la necessitat de crear un
model educatiu que fomenti l’alfabetització digital i mediàtica per tal de formar
joves i adolescents com a ciutadans de l'ecosistema digital. Com a docents
tenim la responsabilitat de proveir els alumnes d'eines que els permetin ser
crítics davant el que veuen, llegeixen o escolten. Al cap i a la fi, la decisió final
de creure o no creure una informació sempre serà de cada individu, per això,
apoderar els estudiants amb la capacitat de generar pensament crític és el
millor mecanisme per assegurar la lluita contra la desinformació