[cat] Aquest treball s’emmarca en el camp de la investigació docent, i en concret en
l’àmbit de la innovació educativa. L’objectiu principal és dissenyar una proposta
per reflexionar sobre la viabilitat d’aplicar una metodologia docent cooperativa
en un centre en què no s’hi treballa de forma habitual, com és l’IES Sineu.
D’aquesta manera, partint de l’anàlisi bibliogràfica, s’explica per quins motius és
important avançar cap a aquest canvi de paradigma en educació, el paper del
docent en aquest procés, i com s’hauria de posar en pràctica. Dins aquest
context, el treball es centra en l’anàlisi de les metodologies docents, fent èmfasi
especial en el treball cooperatiu i les seves característiques.
Partint d’aquesta base teòrica, sumada a l’anàlisi de la metodologia docent i
recursos del centre en concret, s’ha elaborat una proposta didàctica per tractar
La Història de la Terra en l’assignatura de Biologia i Geologia de Quart d’ESO,
enfocada des de dues perspectives metodològiques distintes: la cooperativa i la
tradicional. A la vegada, s’han dissenyat un conjunt d’instruments de recollida
d’informació per analitzar els resultats de l’aplicació d’aquesta proposta i
comparar ambdues metodologies. Finalment, s’ha analitzat l’opinió de la
comunitat educativa vers el canvi metodològic al centre. Aquests procediments
s’han dut a terme en el marc de les Pràctiques en Centres Docents 2019-2020
del Màster Universitari de Formació de Professorat (UIB).
Els resultats obtinguts han permès comprovar alguns dels avantatges de
l’aprenentatge cooperatiu en comparació a les metodologies tradicionals, així
com determinar que bona part de la comunitat educativa veuria amb bons ulls
apostar per metodologies cooperatives. Tot i això, la mida reduïda de la mostra,
la impossibilitat d’aplicar la totalitat de la proposta a causa del Reial Decret
463/2020 pel qual es declarà l’Estat d’Alarma, i l’especificitat de la proposta per
a un curs i assignatura concrets, fan que sigui necessari seguir investigant per
obtenir conclusions més generals i que permetin afirmar que el centre està
preparat i predisposat a innovar en metodologia docent.