[eng] The prevalence of generalized body image dissatisfaction and eating disorders
among female adolescents is steadily rising and so are its interrelated morbidityand mortality rates. The present study design seeks to provide a longitudinal
research model for the investigation of social media related risk factors for the
development of eating disorders among adolescent women in Spain. The main
objective is to achieve a better understanding and to raise awareness about
emerging sociocultural risk factors for the development and maintenance of
disordered eating. This can help health care professionals and educational
institutions to adapt and elaborate prevention and intervention programs for the
at-risk population and thereby reduce the manifestation of this disease. Research
on potential risk factors and correlations is of the upmost importance in order to
prevent this tendency from becoming more entrenched and to evaluate the
appropriateness of particular risk factors as targets for intervention. Given the
prominence of emerging social network sites in the everyday life of adolescents,
it seems crucial to conduct further research in this fast developing field.
This research design focusses on the measurement of the interactive
characteristics of the most popular image- and video based social network sites
and their association with body dissatisfaction and eating disorders, spotlighting
two mediators from the sociocultural theory of eating disorders: thin-ideal
internalization and appearance comparison. Participants will be female
adolescents aged 14-15 at baseline, from multiple public and private schools from
urban and rural areas in Majorca, Spain. The methods used will be guided selfassessment questionnaires, measuring demographic and anthropometric factors
such as age, height, weight, place of birth, socioeconomic status, social network
site use, social media related thin-ideal internalization and appearance
comparison, body dissatisfaction, the risk of developing an eating disorder and
eating habits. The questionnaires will be repeated one year (T2), two years (T3)
and three years (T4) after baseline (T1)
[spa] La prevalencia de la insatisfacción corporal generalizada y de los trastornos
alimentarios entre las adolescentes está aumentando de forma constante, así
como sus tasas de morbilidad y mortalidad interrelacionadas. El presente estudio
está diseñado para proporcionar un modelo de estudio longitudinal para la
investigación de la relación entre factores de riesgo relacionados con el uso de
las redes sociales y el desarrollo de trastornos alimentarios entre mujeres
adolescentes en España. El objetivo principal es lograr una mejor comprensión
y aumentar la conciencia sobre los factores de riesgo socioculturales emergentes
para el desarrollo y mantenimiento de trastornos alimentarios. Esto ayudaría a
los profesionales de la salud y a las instituciones educativas a adaptar y elaborar
programas de prevención e intervención para la población de riesgo y así reducir
la manifestación de esta enfermedad. Es de suma importancia investigar sobre
los posibles factores de riesgo y las correlaciones para evitar que esta tendencia
se consolide y evaluar la idoneidad de determinados factores de riesgo como
objetivos de intervención. Dado el protagonismo de las nuevas plataformas en
las redes sociales en la vida cotidiana de los adolescentes, parece crucial realizar
más investigaciones en este campo de rápido desarrollo. Este diseño de
investigación se centra en la medición de las características interactivas de las
redes sociales más populares basadas en imágenes y vídeos y su asociación
con la insatisfacción corporal y los trastornos alimentarios, destacando dos
mediadores de la teoría sociocultural de los trastornos alimentarios: la
internalización del ideal de delgadez y la comparación de la apariencia física. Las
participantes serán adolescentes femeninas de 14-15 años en la línea de base,
de múltiples escuelas públicas y privadas de zonas urbanas y rurales de
Mallorca, España. Los métodos utilizados serán cuestionarios de autoevaluación
guiados, midiendo factores demográficos y antropométricos como la edad, la
estatura, el peso, lugar de nacimiento, nivel socioeconómico, el uso de redes
sociales, la internalización de ideales de delgadez y comparación de la
apariencia física, la insatisfacción corporal, el riesgo de desarrollar un trastorno
alimentario y hábitos alimentarios. Los cuestionarios se repetirán un año (T2),
dos años (T3) y tres años (T4) después de la línea de base (T1).