És freqüent que l’alumnat presenti idees preconcebudes sobre els temes que
es tracten a classe. En el cas de les ciències, hi ha alguns temes on les idees
alternatives són molt fortes i moltes vegades es mantenen tot i haver estudiat el
tema. És el cas de l’evolució biològica, on múltiples estudis han demostrat que
l’alumnat manté aquest tipus d’idea errònia i, per tant, el professor s’enfronta al
repte de desmuntar uns esquemes molt arrelats perquè el coneixement científic
s’assoleixi correctament. El present treball inclou un estudi d’aquestes idees
alternatives a alumnes de 1r de batxiller i d’una classe de 4t d’ESO; a aquests
últims se’ls passà un qüestionari abans i després d’estudiar el tema d’evolució.
Amb els resultats obtinguts amb els qüestionaris i el recollit a la bibliografia s’ha
desenvolupat una proposta didàctica, basada sobretot en l’exploració d’idees
prèvies i que l’alumnat sigui conscient de les seves idees errònies per
substituir-les per coneixement científic, així com treballar les teories
científicament acceptades i proves de l’evolució, tractant de no reforçar els
esquemes previs de l’alumnat.