[cat] En aquest Treball Final del Màster Universitari de Formació del Professorat de
Secundària, es tracta de posar de manifest la importància de la variable
competències emocionals del professorat com un element a tenir molt en
compte en un context educatiu, cada cop més complex i divers, com és el del
segle XXI, rescatant-les del tradicional oblit del que han estat objecte.
Es realitza un recorregut pels antecedents més destacats en l'aproximació a un
camp difícil d'operativitzar conceptualment, afirmant la necessitat d'obrir i
centrar el debat en les característiques personals del docent, sense fanatismes
ni estridències, tenint en compte que aquest és un camp molt sensible, però
també clau per la identitat i el rol del professional de l'educació: per tant s'han
de poder plantejar les passes inicials en aquest àmbit.
Es recullen les pràctiques actuals al voltant de les competències emocionals
del professorat en el context estatal i autonòmic.
S'intenta establir la importància d'abordar el tòpic competències emocionals
dels professorat des de la formació inicial i permanent del professorat de
secundària, mitjançant diferents estratègies.
S'analitzen les dades extretes mitjançant una enquesta realitzada als IES
d'Eivissa. Aquestes dades manifesten la importància que dona el professorat
enquestat a les competències emocionals per a la tasca del professorat, la
percepció que els seus companys de centre les dominen d'una manera
acceptable, i el que és més fonamental per aquest treball: la insuficiència de les
propostes de formació inicial i permanent, per aconseguir l'excel·lència en
aquest camp.
De l'anàlisi de totes aquestes dades s'elabora un esbós de proposta personal
que vol ser General, Sostenible, Sistemàtic, Públic i Continu, amb l'objectiu que
pugui facilitar al professorat accedir a unes bones competències emocionals
que ajudin a la tasca d'establir el vincle afectiu i educatiu adequat el la tasca del
docent, que és la base de la possibilitat d'educar