[cat] El propòsit general d'aquest Treball Final de Màster és relacionar de manera
reflexiva àmbits com la filosofia, l'audiovisual, la divulgació i la comunicació, per
tal d'aconseguir trobar mecanismes concrets aplicables pels professors de
secundària en els processos d'ensenyament-aprenentatge i millorar, així,
l'assimilació dels continguts filosòfics per part dels alumnes. Aquest treball és
fruit de la lectura crítica de llibres, assajos, articles d'investigació i també
d'actualitat, d'autors que han tractat la qüestió de la divulgació científica i
humanística-filosòfica, així com les relacions existents entre comunicació i
educació, com ara Vladimir de Semir, Xavier Antich, Pablo López, Jesús MartínBarbero
o Roxana Morduchowicz, entre d'altres, que s'han convertit aquí en
referències bibliogràfiques. També s'ha fet un exercici d'establiment de
paral·lelismes entre el món de la producció audiovisual de divulgació científica i
filosòfica i l'ensenyament a dins de l'aula, per obtenir trucs i recursos que els
docents poden fer servir a voluntat, en cas d'optar per reciclar-se en tècniques
de comunicació efectiva. Així mateix, s'ha realitzat una recerca per Internet
entre els materials audiovisuals de divulgació filosòfica produïts per
corporacions públiques de diferents parts del món, per elaborar un llistat de
programes que són exemple per la bondat dels resultats obtinguts a l'hora de
crear productes de contingut filosòfic atractius, àgils i que es poden emetre a
classe. Es destaca el descobriment de programes excel·lents que es poden
aprofitar per reforçar les explicacions de continguts teòrics i que serveixen, a
més, per generar debat entre els estudiants o, també, per reflexionar sobre el
potencial de l'audiovisual filosòfic com a eina d'alfabetització cultural dels
pobles. També es recomana als professors de secundària un exercici
metacomunicatiu que els serveixi per millorar la seva tasca docent.