[cat] Dintre de l’Educació Física, les Activitats Físiques en el Medi Natural presenten
un elevat potencial educatiu a causa del caràcter social més l’encant i incertesa
de l’entorn, pel fet que suposa ésser un dels medis més eficaços per la
formació integral de la persona en relació al desenvolupament de les
competències bàsiques. Aquest treball està orientat a les Activitats Físiques en
el Medi Natural Aquàtic (AFMNA) de les Illes Balears, i especialment a
Mallorca, ja que és la Comunitat Autònoma que presenta major Producte
Interior Brut d’Espanya en relació al sector d’oci i turisme nàutic amb un 45,5%.
Davant l’alta repercussió social que tenen aquestes activitats molts de docents
d’Educació Física s’han plantejat la seva introducció en els continguts del
currículum de la matèria. El professorat d’Educació Física és conscient que pot
trobar dificultats per dur-les a terme, i encara que, organitzades normalment per
aquests, són desenvolupades per tècnics esportius especialistes en l’activitat
contractada per tal finalitat.
Per aquesta investigació s’han analitzat les vinculacions existents entre les
entitats que duen a terme el Bloc de Continguts de l’Educació Física en el Medi
Natural Aquàtic, mitjançant els programes i/o convenis que s’estableixen entre
Centres Educatius i Clubs Nàutics. Així doncs, s’utilitza un qüestionari
semiestructurat omplert pels Clubs Nàutics amb l’objectiu principal de conèixer
el tipus de relacions entre entitats i saber l’opinió de cada Club Nàutic per
innovar en el procés d’ensenyança – aprenentatge entre entitats. Això ha
permès extreure resultats i posteriorment conclusions sobre el context actual
que existeix entre les dues entitats que col·laboren entre si per fomentar les
AFMNA a Mallorca.
Finalment, amb el suport del 79% dels Clubs Nàutics interessats amb la
proposta del qüestionari i davant la falta de donar una proposta o iniciativa per
intentar millorar o innovar el procés d’ensenyança – aprenentatge entre les
entitats, s’ha elaborat una proposta alternativa de millora educativa mitjançant
les vinculacions que existeixen entre els Instituts d’Educació Secundària i els
Clubs Nàutics de les Illes Balears.