[cat] Al projecte de final de màster que ens proposam fer, tractarem el tema del
llenguatge a l’àmbit docent. El que volem demostrar és que la cura dels aspectes
lingüístics del proessorat és un factor molt important a l’hora de contemplar
adequadament l’atenció a la diversitat a l’aula. Per aquesta empresa comptam
amb unes rúbriques d’observació que impliquen qüestions com els canvis
d’idiomes, els tecnicismes, els tòpics i aguns ítems més a l’anàlisi del llenguatge
dels docents. A més, també s’analitzarà el llenguatge no verbal del professorat,
així com els hàbits lingüístics.
Dividirem el treball en dos grans blocs de treball: el bloc teòric, on presentarem
la nostra hipòtesi, la justificarem i explicarem la nostra metodologia de feina. A
més, a aquest bloc teòric també presentarem una sèrie de teories sobre atenció
a la diversitat, diferents tipus de propostes i com això vincula o no el llenguatge
del professorat. Trobarem també les teories filosòfiques del llenguatge i com
afecta o no a la discriminació, als estereotips o als prejudicis. Al bloc pràctic, es
tractarà de baixar la part teòrica a la realitat, proposant un guió d’observació, com
a principi, i d’actuació, per finalitzar. Observarem diferents sessions de diferents
assignatures del centre IES Pau Casesnoves d’Inca, on l’autora del treball està
realitzant el seu període de pràctiques. Després d’aquesta observació es durà a
terme un anàlisi i, depenent d’aquest, s’elaborarà un programa d’intervenció per
executar a l’aula, amb autors com , Foucault, Searle o Aicha Belarbi.
L’objectiu és crear consciència lingüística, com el llenguatge està relacionat amb
el poder i com canviant petites maneres d’actuar, canvien altres qüestions
pedagògiques.