[cat] L’ensenyament de la gramàtica ha estat una de les preocupacions
constants dels professors i formadors de l’àrea de llengua, entre els quals
trobam els professors de secundària. La funció de la gramàtica en el procés
d’ensenyament-aprenentatge de llengües ha estat una qüestió tradicionalment
controvertida i en moltes ocasions s’ha criticat la seva aparició en els plans
curriculars i s’ha dubtat de la seva relació amb la millora de la competència
comunicativa a causa del seu ensenyament mecànic i poc significatiu. Amb
l’arribada de l’enfocament comunicatiu, es comença a parlar d’un model
d’ensenyament gramatical basat en la reflexió lingüística i la construcció d’un
metallenguatge que ha de tenir com a objectiu la millora de la competència
comunicativa per part dels discents. Per això, farem un repàs del tractament
que ha rebut la gramàtica dins les diferents lleis educatives (LOGSE, LOE,
LOMCE) i llurs plans curriculars, així com també avaluarem com han treballat i
treballen la gramàtica els llibres de text corresponents a aquestes lleis
educatives. D’aquesta manera observarem si s’ha produït, realment, una
evolució a l’hora de treballar l’aspecte gramatical o no. Endemés, inclourem
una proposta a partir de seqüències didàctiques que podria millorar els
continguts que van apareixent als llibres de text.