[cat] La competència científica, que ve establerta a les lleis educatives LOE i
LOMQE, es troba definida per la capacitat per conèixer i interaccionar amb el
món físic i, per això, es fa necessària la familiarització amb les diverses
maneres pròpies del treball científic.
D’altra banda, tot i que la finalitat general d’aquests currículums en relació a
aquesta competència sigui la de fomentar una alfabetització científica, sembla
que als alumnes els costa adquirir-la, i això es podria relacionar amb diverses
causes:
- L’ús de metodologies errònies dins l’aula per propiciar l’adquisició de la
competència científica.
- La manca de preparació i actualització dels coneixements dels
professorat en general, no només docents de l’àrea de ciències.
- La manca d’interès de la societat per la ciència en general, donant lloc a
una manca d’alfabetització científica que influeix als més joves dins la societat.
És per aquest motiu que es presenta una proposta didàctica pel curs de 1r
d’ESO, on es pretén que els alumnes treballin en grups, analitzant notícies
científiques, mites i curiositats científiques, etc., sobre els quals hauran de fer
una petita recerca a mode de periodistes científics, ja que un cop feta la
recerca, es publicaran les seves investigacions en una revista mensualment, de
manera que arribi a les famílies, propiciant una alfabetització científica i un
interès per temes científics d’actualitat, tant pels alumnes com les famílies.
La recerca està pensada perquè la facin de manera guiada, a fi que se’ls
pugui ajudar en la seva recerca d’informació i que sàpiguen que han de fer en
aquest treball. A més, el format de revista dóna l’oportunitat de fer participar a
altres àrees com són les ciències socials o les matemàtiques, i per suposat, les
llengües. Per tant, en certa manera, es podria considerar un treball
interdisciplinar.