[cat] El present treball és una proposta basada en l’ús de les tecnologies de la
informació i les comunicacions (TIC) i de les tecnologies de l’aprenentatge i el
coneixement (TAC) amb finalitats educatives mitjançant la seva inserció en un
entorn web on l’estudiant interacciona amb la intenció d’aprendre.
Particularment, aquest estudi centra l’atenció en una aplicació específica
basada en retroaccions personalitzades en qüestionaris d’opció múltiple, que
es poden elaborar mitjançant mapes mentals i es poden programar amb la
tecnologia de Google Forms. L’objectiu d’aquesta tècnica és millorar l’atenció a
la diversitat a partir de l’especificitat de la retroacció i la facilitació de l’avaluació
formativa. Així s’introdueix el procés de correcció d’errors d’una manera
automàtica a l’ensenyament. El professor només ha d’elaborar el qüestionari un
cop, amb l’opció de millorar-lo amb el temps mitjançant l’adquisició de dades
noves. El fet d’estar contextualitzat en un entorn digital en línia fa que el
formulari estigui disponible des de qualsevol ordinador amb accés a internet.
Això, a més, permet crear-los en conjunt donades les facilitats que aporten les
tecnologies al nigul quant al treball cooperatiu, tant entre professorat com entre
professorat i alumnat. El procediment genèric és exemplificat en quatre casos
pràctics particulars implementats a la xarxa i incrustats en un directori web
creat per exposar els continguts d’aquest treball de fi de màster (Oliver, 2017).
A més, es proposa un procediment sistemàtic experimental que pot dur a terme
el professor per tal de captar les idees dels estudiants i elaborar els
qüestionaris interactius. Els casos pràctics són elements concrets d’una unitat
didàctica que tracta els continguts de la pressió estàtica a 4t d’ESO. Aquests
continguts estan ubicats en el bloc 4 anomenat el moviment i les forces, que
estan descrits en el currículum bàsic (Reial decret 1105/2014).