[cat] Les quatre habilitats de la llengua són l’expressió oral, la comprensió oral,
l’expressió escrita i la comprensió escrita. A través del seu domini som capaços
de comunicar-nos i d’organitzar el pensament, entre d’altres capacitats. Ara bé,
l’oralitat és la destresa comunicativa que suposa el major gruix de temps que
dedicam a la comunicació. Tot i que «la llengua oral, formal i informal, ha estat
tradicionalment deixada de banda» (VILA I SANTASUSANA et al. 2002:19), de
cada vegada hi ha més estudis que insisteixen en la importància de
l’aprenentatge de la llengua oral formal en els centres educatius. A més,
CASSANY, LUNA i SANZ afirmen que la llengua oral és «l’eix de la vida social»
(1993:35), i si el seu domini és alt, la llengua esdevé un «element d’integració»
(VILÀ I SANTASUSANA i CASTELLÀ, 2014:16). Per aquest motiu, es considera
fonamental el treball d’aquesta habilitat durant l’educació secundària obligatòria
i, posteriorment, durant el batxillerat. Cal formar adolescents que dominin la
llengua oral perquè amb el seu ús «es forja la cultura, s’embasta la política i
s’expressa el poder» (VILÀ I SANTASUSANA i CASTELLÀ, 2014:16). De fet, el
Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat
de les Illes Balears, s’estructura en 4 blocs, dels quals un fa referència a la
importància d’aprendre l’oralitat i l’altre a l’educació literària. Per consolidar els
aprenentatges lingüístics i literaris veurem que es poden treballar conjuntament
ambdós blocs. Precisament, es pot fer mitjançant la dramatització, un recurs
didàctic que permet aprendre les capacitats expressives orals, incloent-hi la
corporal i la verbal, a més de la literatura. El fet d’adaptar un text, de qualsevol
TFM Rosa Ferrer Mulet, 2016-2017
— 6 / 100 —
tema, en aquest cas de Joan Salvat-Papasseit, a la representació dramàtica
provoca la necessitat de parlar, de discutir, de transformar i, per tant,
d’interpretar-lo. Les diverses activitats de dramatització poden suposar un banc
de proves per a l’ús oral de la llengua i una oportunitat per a treballar textos
literaris. Per tant, les activitats de dramatització esdevenen un instrument
didàctic que permet forjar la cultura dels adolescents des de la perspectiva
literària i des del domini de l’oralitat.