[cat] L’objectiu principal del treball és proposar una metodologia i activitats per la unitat
didàctica de trigonometria de 4t d’ESO. Per aconseguir aquest objectiu ha estat
necessari fer una anàlisi de diferents àmbits que es descriuen a continuació.
Es comencen analitzant, de forma teòrica, quins mètodes d’ensenyament tenen
els docents al seu abast, i quines són les diferents formes d’aprenentatge dels
alumnes. Tot seguit, s’analitza l’evolució de la trigonometria al llarg de les
darreres tres lleis educatives, profunditzant en l’actual LOMCE i la seva proposta
metodològica.
La majoria dels docents es decanten per seguir els llibres de text. És per això
que, per veure l’evolució de la trigonometria en l’àmbit acadèmic de 4t d’ESO,
s’analitzen quatre llibres de text: dos sota les lleis educatives anteriors (LOGSE
i LOE) i els altres dos sota la llei actual (LOMCE). Les comparacions són
sorprenents: una editorial just modifica el llibre amb el canvi de la llei educativa,
i també es poden veure dos llibres sotmesos a la llei en vigor amb molt poc en
comú.
Arribats a aquest punt, es realitza la proposta metodològica que segueix unes
línies semblants a la proposada per la LOMCE. Mantenir la motivació dels
alumnes, fent-los partícips de les sessions, és l’eix principal a partir del qual es
proposen algunes mesures per augmentar la confiança en ells mateixos, i veure
l’error com un procés de l’aprenentatge. Aquesta proposta es complementa amb
diverses activitats de trigonometria, per tal de dur els coneixements a la pràctica.
Finalment, s’estudien les dades d’una enquesta realitzada per un grup de 17
alumnes que prèviament havien realitzat algunes de les activitats que es
proposen. En general, se senten més estimulats pel tipus d’activitats de la
proposta, tot i no sentir-se del tot a gust sent el centre d’atenció de les activitats.