[cat] En el present treball es proposa un recull d’activitats que ajudin als alumnes a
assolir els coneixements bàsics de nutrició humana des d’un punt de vista
integrador, contribuint així a l’aprenentatge significatiu.
Després de revisar, en la bibliografia existent, els problemes que
presenten els alumnes per entendre la complexitat de la nutrició humana,
s’observa que gran part d’aquests problemes provenen de les preconcepcions
que aquests tenen. Els conceptes previs són tan importats que governen la forma
en que es generarà el nou coneixement, de manera que l’objectiu de
l’ensenyament ha d’anar enfocat a canviar aquestes preconcepcions en base a
un aprenentatge significatiu.
Per aconseguir el canvi conceptual, es proposen les activitats pràctiques
com una de les eines més eficaces. D’aquesta manera, i a partir de l’esmentat
anteriorment, surt la proposta d’aquest treball. Així doncs, les activitats que es
proposen van encaminades a donar una visió integradora de tots els sistemes
implicats en la nutrició humana, tot contribuint a aquest canvi conceptual i a un
aprenentatge significatiu. Per això, es proposen activitats relacionades amb els
principals sistemes i aparells relacionats amb la nutrició: el digestiu, el respiratori,
el circulatori i l’excretor. Per contribuir a l’aprenentatge significatiu, s’intentarà
que les preguntes treballin en els esglaons més elevats de la taxonomia de
Bloom. A més, les activitats van acompanyades de graelles i criteris d’avaluació
que permeten guiar i focalitzar l’aprenentatge dels alumnes cap al camí desitjat,
tot corregint els erros observats.