[cat] Amb la realització d’aquest treball he pretès fer una revisió i extreure unes reflexions a partir de les diferents propostes metodològiques i experiències pràctiques que s’han dut a terme en l’àmbit educatiu i que segueixen o tenen com a referència el model teòric de la teoria dels sistemes. Pretenc fer una anàlisi de com el model teòric subjacent, en aquest cas el sistèmic, pot determinar la praxi escolar. Amb aquest treball es volen mostrar les avantatges d’aquest model enfront d’altres en l’abordatge de les diferents situacions que es generen en aquest context. Consider necessari presentar i fer esment a les particularitats de la teoria general dels sistemes intentant explicar aquells conceptes que es consideren claus tant en l’àmbit estrictament familiar com en l’escolar. A partir d’aquests elements passaré a descriure els àmbits d’aplicació dins el context educatiu introduint aspectes teòrics i exemples pràctics. Tractaré de fer una anàlisi i reflexió a partir dels següents eixos: - L’adolescència - La relació de la família amb l’escola - El paper del professor/a i de l’orientador/a - L’explicació d’un cas real Per concloure esmentaré un resum de les conclusions principals que he pogut extreure amb la realització d’aquest treball.