[cat] En aquest treball ens proposem ensenyar als alumnes nouvinguts de primer i segon
d’ESO a superar els principals problemes que poden sorgir a l’hora de pronunciar
els sons de la llengua catalana. Partirem de la realització d’un taller multinivell per
fer una primera passa dins del món de la fonètica i l’ortoèpia, intentant donar
especial importància a un aprenentatge significatiu per als alumnes. El taller anirà
dirigit especialment als nens d’incorporació tardana al sistema educatiu espanyol o
que tenen problemes significatius de pronúncia. Farem petites incursions, sempre
que sigui possible, en les fonètiques pròpies de les L1 dels alumnes. Ens hem
centrat en L1 del castellà, àrab i romanès, per les circumstàncies del centre a on
durem a terme el taller i per la impossibilitat d’una recerca que abasti totes les L1 de
tots els alumnes del centre.
Destacarem també el problema que es deriva de no tenir cap mena de preparació
en la fonètica i l’ortoèpia per part dels alumnes d’ESO.
Analitzarem el significat de fonètica i ortoèpia i les seves implicacions en la vida
diària i en l'educació de les persones. És molt ben coneguda la importància que
tenen aquests dos elements de la llengua per poder aconseguir tenir una bona
competència lingüística.
A partir del Decret de currículum de les Illes Balears, plantejarem la consideració
quasi nul·la que la fonologia té dins les aules. Després farem un petit contrast amb
la importància que es dona al llenguatge oral.
En base a aquestes consideracions teòriques es planteja la proposta didàctica del
taller amb els seus objectius, la metodologia, els continguts i les competències clau
que es treballaran així com els criteris d'avaluació, per finalitzar amb les activitats
que es duran a terme.