[cat] Introducció: L'adolescència és una època de canvis físics, psicològics i socials.
Diferents estudis recents mostren que, en aquesta etapa, hi ha una disminució dels
nivells d'activitat física, juntament amb les altes taxes de sobrepès i obesitat.
L’adolescència és un període clau en la vida de les persones, ja que és el moment
on s’instauren hàbits saludables amb repercussió per a la salut del futur adult. Tot i
les múltiples intervencions en aquest sentit, no s’han trobat formes d’instaurar a
nivell educatiu mètodes per millorar els hàbits saludables, com l’activitat física i
l’alimentació. Objectius: Identificar, analitzar i determinar els hàbits alimentaris i la
pràctica de l’activitat física en alumnes d’educació secundària. Determinar els
efectes d’una intervenció en alumnes d’educació secundària durant el període de
dos mesos. Mostra: Han participat en aquest estudi un total de 103 alumnes de 1r
d’ESO en edats entre els 12 i 15 anys (edat mitjana de ±12,689); dels quals 28
representaven el Grup Control (13 nois i 15 noies) i 82 els grups experimentals (48
nois i 34 noies). Variables: alimentació i activitat física (abans i després de la
intervenció). Material i mètode: Instruments: Qüestionaris KIDMED i PAQ-A
validats amb la versió espanyola per a adolescents. Jamovi: Anàlisi descriptiva de
les variables de l’estudi, correlacions de Pearson i ANOVA per determinar les
diferències significatives entre els dos centres educatius en els moments pre-post i
els efectes que ha tingut la intervenció. Resultats: El programa d’intervenció ha
tingut efectes significatius positius en referència als hàbits alimentaris en els grups
combinats (p=0,047) però no en la pràctica de l’activitat física. Conclusions: Han
sortit efectes comparatius entre els grups experimentals i el grup control. Aquest
programa d’intervenció ha estat efectiu respecte els hàbits alimentaris en alumnes
d’educació secundària, encara que hauríem d’investigar si aquests efectes són a
llarg termini. Realitzar aquest tipus d’estudi de manera combinada (AF +
Alimentació) permet generar més canvis entre l’alumnat en relació a l’estudi que no
de manera aïllada. La durada del programa pot haver estat curta per consolidar
canvis tangibles en els hàbits alimentaris i la freqüència de pràctica de l’activitat
física dels alumnes. Una durada d'un curs acadèmic podria ser més adequada.