[cat] TÍTOL: Recerca del motiu i aportació de solucions al fet que, a les Illes Balears
es registre el nivel més alt, per CCAA, en abandonament escolar prematur de
tota Espanya.
Estat actual: Les dades estadístiques del Ministeri d’Educació Cultura i
Esports i les dades estadístiques del IAQSE situen a les Illes Balears com la
CCAA amb el nivell d’abandonament escolar prematur més alt d’Espanya.
Objectius: Analitzar les dades estadístiques del Ministeri d’Educació Cultura i
Esports, les dades del IAQSE i trobar indicadors del motiu i fer propostes de
millora.
Justificació sobre l’elecció del tema: Aquesta dada estadística m’ha sorprès
molt, atès que conec un poc el sistema educatiu a les Illes Balears i sé de la
professionalitat dels docents que hi fan feina a l’illa de Menorca, i atès el fet de
ser pioners en aplicació de programes d’acollida i d’altres tipus als alumnes,no
puc entendre com es troba la CCAA en aquesta situació estadística.
Per tant, amb l’anàlisi de les estadístiques oficials autonòmiques i estatals, vull
fer una comparativa amb altres comunitats autònomes i trobar indicadors que
expliquin aquest fet i a partir de les conclusions extretes fer propostes de
millora per davallar aquest percentatge.
Conclusions
El fet de comptar a les Illes Balears amb molts alumnes repetidors i molts
alumnes estrangers que es deriven al món laboral, fan que les taxes de titulats i
d’escolarització després dels 16 anys davallin respecte a les altres CCAA. El fet
insular dificultat l’oferta educativa que desmotiva a continuar els estudis. La
duplicitat de recursos i d’oferta educativa per illes i la concessió de beques per
estudis post-obligatoris, allargaria els anys d’escolarització de molts joves. Per
poder fer totes aquestes accions es requereix un augment de la inversió en
educació, que ara es troba en els nivells de l’any 2006 degut a les retallades
dels anys de la crisi econòmica.
Propostes
Augment de la inversió en educació i dedicar recursos a contractar més
professorat per fer grups reduïts d’uns 13/15 alumnes amb professors de reforç
per a les matèries en les quals s’obtenen els pitjors resultats acadèmics des de
fa anys i reduir el desviament de l’alumnat a altres estudis no finalitzadors
d’ESO. Amb això s’aconseguirà millorar els resultats acadèmics, evitar les
repeticions, evitar la sortida del sistema educatiu de molts joves, i en especial,
de l’alumnat estranger, que generarà una motivació intrínseca a l’alumnat per
continuar en el sistema educatiu i continuar formant-se.