[cat] La present memòria del Treball de Fi de Màster es centra en presentar un
projecte de didàctica del patrimoni cultural enfocat a l’Ensenyança Secundària
Obligatòria. L’apropament a la qüestió patrimonial es realitza a través de la
història, i concretament a partir d’episodis violents i tràgics, el que ho entronca
amb l’anomenada arqueologia del conflicte. Així, a partir de l’estudi de les
conseqüències negatives que tingueren determinats esdeveniments de la
història sobre el patrimoni cultural, es pretén dur a terme una reflexió sobre
aquest. En el cas concret d’aquest projecte, s’han triat tres moments de la
història recent que foren especialment nefasts per al patrimoni: la Segona
Guerra Mundial, l’Alemanya nazi i la Guerra Civil espanyola. L’objectiu és dur a
terme una tasca de sensibilització des de l’àmbit de l’educació formal per tal de
que els alumnes valorin i estimin el patrimoni cultural, ja que en un futur seran
ells els responsables de la seva tutela.
[eng] This dissertation is focused on presenting an educational project on cultural
heritage. The approach to the subject is made from the study of historical
events that were especially adverse for the preservation of the cultural heritage.
Thereby, it has been picked out three moments of contemporary history that
had negative consequences on this type of heritage: the Second World War,
the Nazi Germany and the Spanish Civil War. The aim of the project is to
educate and sensitize high school students about the value of the cultural
heritage. This is a necessary task because in the future they will be responsible
for its preservation.