[cat] Els combustibles fòssils que utilitzam, sobretot, per aconseguir energia són un
recurs finit. A més, el seu ús representa la causa principal de les emissions de
diòxid de carboni, les quals, juntament amb altres activitats humanes,
provoquen el canvi climàtic. Per tal de fer front a l’actual crisi energètica i
ambiental, la societat necessita un canvi de mentalitat, ciutadans més
conscients i responsables envers el medi i l’ús de recursos.
El paper de l’educació és clau per assolir una conscienciació ambiental més
gran i fomentar la sostenibilitat, el reciclatge i l’estalvi d’energia. Cal donar als
joves una formació que inclogui la dimensió ambiental, que els permeti adquirir
una visió crítica i desenvolupar estratègies per poder fer un ús equilibrat dels
recursos en les activitats de la vida quotidiana. És a dir, és necessària una
educació que capaciti les noves generacions per fer front al repte que
representa la problemàtica ambiental i construir un futur sostenible.
Tot i que la llei educativa vigent fa esment a la importància d’abordar la
temàtica ambiental, el tractament als currículums d’educació secundària és
insuficient, limitant-se, a la pràctica, a la matèria de biologia i geologia i alguns
continguts d’assignatures específiques i d’opció. En aquest treball es proposa
tractar la sostenibilitat de manera transversal des de l’assignatura de
matemàtiques. Més específicament, es presenten un conjunt d’activitats
dissenyades, principalment, per als cursos de 3r i 4t d’ESO amb l’objectiu de
desenvolupar actituds i comportaments ecològics, però que ofereixen, alhora,
contextos d’aprenentatge enriquidors per als continguts i competències de
l’assignatura. Així, la present proposta educativa es pot desenvolupar dins el
marc de l’educació secundària convencional tot considerant un ensenyament
competencial i reflexiu on pren especial importància la resolució de problemes
reals, els quals permeten, a més, connectar diferents àrees del currículum.