[cat] En aquest estudi es realitza una investigació per descobrir quins són els errors
més habituals dels alumnes de secundària durant el procés d’ensenyamentaprenentatge de determinats continguts del bloc de coneixements d’estadística i
probabilitat. Per dur-la a terme, prèviament es consulten altres treballs d’anàlisi
d’errors amb l’objectiu d’aprendre diferents mètodes o classificacions.
A partir de l’estudi, s’analitzen per una banda les dificultats dels alumnes de
tercer d’ESO, en les proves escrites d’estadística i probabilitat del curs 2017-
2018 de l’IES Binissalem. Per l’altra, les errades de les respostes a les preguntes
del bloc d’estadística i probabilitat de l’assignatura Matemàtiques Aplicades a les
Ciències Socials II, de la Prova de Batxillerat per a l’Accés a la Universitat de
juny de 2017.
Amb els resultats obtinguts en la investigació s’observa que la principal causa
dels errors en estadística i probabilitat és la falta de comprensió dels conceptes.
S’ha vist la necessitat de proposar un canvi en la metodologia que pugui ajudar
a l’alumnat a superar els errors, ja que molts d’ells es van arrossegant al llarg
dels anys. També es fan recomanacions basades en l’ús d’activitats
competencials i experimentals, amb la finalitat de donar més importància a la
comprensió dels conceptes.
A més, es posa en pràctica una activitat experimental i competencial en un grup
de segon de batxillerat que cursen l’assignatura de Matemàtiques II a l’institut de
Binissalem. S’observa com aquesta experimentació pot afavorir a la comprensió
del continguts que es treballen del bloc d’estadística i probabilitat.