[cat] Aquest Treball final de Màster del Professorat és una proposta didàctica –
fonamentada en estudis de cas semblants, documentada teòricament sobre
referències bibliogràfiques, i analitzada críticament– sobre l’aplicabilitat de la
reconstrucció familiar (en tant que estudi genealògic en el seu sentit més ampli) a
l’àmbit escolar. En concret, per al desenvolupament curricular de l’assignatura de
Història de 4t de l’Educació Secundària Obligatòria.
La proposta central gira entorn de l’ús de la genealogia i altres tècniques de
disciplines auxiliars i afins a la història (eixos cronològics i elaboració d’arbres de
família) i l’estudi de cas (entrevistes, recerca d’informació i objectes diversos) com a
excusa per a treballar la Història. Treballarà –mitjançant activitats organitzades en
tres itineraris– els continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals-valors
corresponents que han de permetre assolir els objectius de l’assignatura.
Seguint part dels postulats del mètode inductiu, pretén apropar l’alumnat als
esdeveniments històrics de poc més d’un segle (1900 – 2020) a partir de les
experiència narrada per o sobre familiars directes. D’aquesta manera, s’espera poder
ajudar a superar el salt cronològic entre passat històric i temps present què, per a
l’alumne d’avui, pot esdevenir difícilment salvable.
Finalment, per al professor, pot ser una eina d’ajuda a l’aula, en tant que enriqueix
la seva programació i facilita una material indispensable per arribar a un complet i
divers desenvolupament dels continguts de l’assignatura al llarg del curs.